Danske Medier
 

Gode digitale intentioner fra Kommissionen

EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.

Administrerende direktør i Danske Medier Louise Brincker udtaler:

”Danske Medier finder udmeldingerne positive, og håber, at det endelig vil lykkes at tage markante skridt mod et stærkere digitalt Europa. Her ligger der jo stadig et uafsluttet arbejde fra den tidligere kommission”.

Louise Brincker

Kommission lægger med sit udspil grundlæggende op til at fortsætte EU’s hidtidige tilgang på det digitale område. Afsættet er en stærk persondatabeskyttelse, der sikrer forbrugernes rettigheder og øger tilliden til markedet. Ved hjælp af en styrket indsats inden for uddannelse, investeringer i infrastruktur, mindre virksomheder og innovation – denne gang dog med en styrket indsats inden for kunstig intelligens både ift. regulering og investering – skal der skabes vækst og fremgang. De nye elementer synes at været et øget fokus på at skabe mere fair konkurrencevilkår og et mere digitalt uafhængigt EU, hvilket Danske Medier også finder positivt.

Louise Brincker fortsætter:

”I forhold til journalistiske medier, bifalder jeg selvfølgelig konstateringen af, at pålidelige medier er afgørende for demokrati og mangfoldighed. Så det er positivt, at Kommissionen agter at fortsætte indsatsen mod disinformation fra sociale medier og fremsætte tiltag for at styrke mediepluralismen. I den forbindelse er det dog også helt afgørende at sikre en tidssvarende regulering af de markedsdominerende platforme. Hos Danske Medier ser vi derfor frem til kommissionens konkrete forslag med spæd optimisme.”

Louise Brincker
Danske Medier

Louise Brincker
Administrerende direktør hos Danske Medier & Danske Medier Arbejdsgiver

lbr@danskemedier.dk
Mobil: 29 77 33 77
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Mest læste

Læs også

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)