EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.
Administrerende direktør i Danske Medier Louise Brincker udtaler:
”Danske Medier finder udmeldingerne positive, og håber, at det endelig vil lykkes at tage markante skridt mod et stærkere digitalt Europa. Her ligger der jo stadig et uafsluttet arbejde fra den tidligere kommission”.
Louise Brincker
Kommission lægger med sit udspil grundlæggende op til at fortsætte EU’s hidtidige tilgang på det digitale område. Afsættet er en stærk persondatabeskyttelse, der sikrer forbrugernes rettigheder og øger tilliden til markedet. Ved hjælp af en styrket indsats inden for uddannelse, investeringer i infrastruktur, mindre virksomheder og innovation – denne gang dog med en styrket indsats inden for kunstig intelligens både ift. regulering og investering – skal der skabes vækst og fremgang. De nye elementer synes at været et øget fokus på at skabe mere fair konkurrencevilkår og et mere digitalt uafhængigt EU, hvilket Danske Medier også finder positivt.
Louise Brincker fortsætter:
”I forhold til journalistiske medier, bifalder jeg selvfølgelig konstateringen af, at pålidelige medier er afgørende for demokrati og mangfoldighed. Så det er positivt, at Kommissionen agter at fortsætte indsatsen mod disinformation fra sociale medier og fremsætte tiltag for at styrke mediepluralismen. I den forbindelse er det dog også helt afgørende at sikre en tidssvarende regulering af de markedsdominerende platforme. Hos Danske Medier ser vi derfor frem til kommissionens konkrete forslag med spæd optimisme.”
Louise Brincker
Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier
mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00