Danske Medier
 

Gode digitale intentioner fra Kommissionen

EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.

Administrerende direktør i Danske Medier Louise Brincker udtaler:

”Danske Medier finder udmeldingerne positive, og håber, at det endelig vil lykkes at tage markante skridt mod et stærkere digitalt Europa. Her ligger der jo stadig et uafsluttet arbejde fra den tidligere kommission”.

Louise Brincker

Kommission lægger med sit udspil grundlæggende op til at fortsætte EU’s hidtidige tilgang på det digitale område. Afsættet er en stærk persondatabeskyttelse, der sikrer forbrugernes rettigheder og øger tilliden til markedet. Ved hjælp af en styrket indsats inden for uddannelse, investeringer i infrastruktur, mindre virksomheder og innovation – denne gang dog med en styrket indsats inden for kunstig intelligens både ift. regulering og investering – skal der skabes vækst og fremgang. De nye elementer synes at været et øget fokus på at skabe mere fair konkurrencevilkår og et mere digitalt uafhængigt EU, hvilket Danske Medier også finder positivt.

Louise Brincker fortsætter:

”I forhold til journalistiske medier, bifalder jeg selvfølgelig konstateringen af, at pålidelige medier er afgørende for demokrati og mangfoldighed. Så det er positivt, at Kommissionen agter at fortsætte indsatsen mod disinformation fra sociale medier og fremsætte tiltag for at styrke mediepluralismen. I den forbindelse er det dog også helt afgørende at sikre en tidssvarende regulering af de markedsdominerende platforme. Hos Danske Medier ser vi derfor frem til kommissionens konkrete forslag med spæd optimisme.”

Louise Brincker
Mads-Brandstrup-ConvertImage

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Hvad er egentlig problemet med techgiganter?

Spredning af ulovligt indhold. Massiv dataindsamling på tværs af platforme og monopolisering af markedet. Alt sammen problemer relateret til techgiganterne, som der efterhånden længe har været opmærksomhed på.
Det nye er, at der nu er bred politisk vilje – både nationalt og i EU-regi – til at tage tyren ved hornene. I denne udgave af Danske Mediers Digitale Brief ser vi derfor nærmere på problemerne såvel som deres mulige løsninger.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev