Danske Medier
 

Gode digitale intentioner fra Kommissionen

EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.

Administrerende direktør i Danske Medier Louise Brincker udtaler:

”Danske Medier finder udmeldingerne positive, og håber, at det endelig vil lykkes at tage markante skridt mod et stærkere digitalt Europa. Her ligger der jo stadig et uafsluttet arbejde fra den tidligere kommission”.

Louise Brincker

Kommission lægger med sit udspil grundlæggende op til at fortsætte EU’s hidtidige tilgang på det digitale område. Afsættet er en stærk persondatabeskyttelse, der sikrer forbrugernes rettigheder og øger tilliden til markedet. Ved hjælp af en styrket indsats inden for uddannelse, investeringer i infrastruktur, mindre virksomheder og innovation – denne gang dog med en styrket indsats inden for kunstig intelligens både ift. regulering og investering – skal der skabes vækst og fremgang. De nye elementer synes at været et øget fokus på at skabe mere fair konkurrencevilkår og et mere digitalt uafhængigt EU, hvilket Danske Medier også finder positivt.

Louise Brincker fortsætter:

”I forhold til journalistiske medier, bifalder jeg selvfølgelig konstateringen af, at pålidelige medier er afgørende for demokrati og mangfoldighed. Så det er positivt, at Kommissionen agter at fortsætte indsatsen mod disinformation fra sociale medier og fremsætte tiltag for at styrke mediepluralismen. I den forbindelse er det dog også helt afgørende at sikre en tidssvarende regulering af de markedsdominerende platforme. Hos Danske Medier ser vi derfor frem til kommissionens konkrete forslag med spæd optimisme.”

Louise Brincker
Mads.Brandstrup.Billede.bred

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev