Gode målsætninger for EU’s digitale fremtid

Målsætningerne er gode i formandsskabets seneste udkast til EU’s digitale fremtid. For Danske Medier er det især positivt med tilføjelsen om behovet for at sikre kvalitetsmedier – og anerkendelsen af deres fundamentale betydning for vores samfund.

Når det kommer til at begrænse de skadelige effekter af techgiganterne, kan Danske Medier også tilslutte sig en række af de initiativer, som formandskabet omtaler i deres konklusioner.

Som mediesektor er det vores klare overbevisning, at de skadelige effekter af de store platformes dominans bør adresseres hurtigt og effektivt. Hidtil er techgiganterne sluppet af sted med at operere under radaren; at udnytte huller i en utidssvarende lovgivning og bevidst forhale alle processer, der har søgt at afdække og afhjælpe manglerne.

Danske Medier bakker derfor op om bedre regulering, der imødegår de skadelige effekter ved de meget store platforme. Det gælder behovet for at sætte effektivt ind over for spredning af ulovligt og skadeligt indhold såsom hate speech, ligesom foreningen støtter tilpasning af skattesystemet for at sikre en fair og effektiv beskatning af digitale tjenester.

Mest læste

Læs også

Fine takter i EU’s nye regulering af det digitale marked

”Der er gjort tiltag for at sikre mere fri konkurrence på det digitale marked, og det er positivt, at der tilsigtes øget transparens på sociale medier, mere gennemsigtighed om annoncer og bedre beskyttelse af bl.a. mediers kundedata. Det skaber dog noget uklarhed, at visse meget centrale regler er udlagt som punkter Kommissionen kan specificere hen ad vejen,” udtaler Allan Sørensen, EU Policy Officer i Danske Medier.

Mediebranchen lancerer fælles kodeks mod seksuelle krænkelser

Mediebranchen får nu et fælles kodeks, der skal forebygge seksuelle krænkelser på arbejdspladsen. Kodekset er udarbejdet af en arbejdsgruppe med deltagelse af Danske Medier, DMJX – Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Journalistforbund – Medier og Kommunikation, Producentforeningen, HK Privat og journalistuddannelserne på SDU og RUC.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)