Gode målsætninger for EU’s digitale fremtid

Målsætningerne er gode i formandsskabets seneste udkast til EU’s digitale fremtid. For Danske Medier er det især positivt med tilføjelsen om behovet for at sikre kvalitetsmedier – og anerkendelsen af deres fundamentale betydning for vores samfund.

Når det kommer til at begrænse de skadelige effekter af techgiganterne, kan Danske Medier også tilslutte sig en række af de initiativer, som formandskabet omtaler i deres konklusioner.

Som mediesektor er det vores klare overbevisning, at de skadelige effekter af de store platformes dominans bør adresseres hurtigt og effektivt. Hidtil er techgiganterne sluppet af sted med at operere under radaren; at udnytte huller i en utidssvarende lovgivning og bevidst forhale alle processer, der har søgt at afdække og afhjælpe manglerne.

Danske Medier bakker derfor op om bedre regulering, der imødegår de skadelige effekter ved de meget store platforme. Det gælder behovet for at sætte effektivt ind over for spredning af ulovligt og skadeligt indhold såsom hate speech, ligesom foreningen støtter tilpasning af skattesystemet for at sikre en fair og effektiv beskatning af digitale tjenester.

Mest læste

Læs også

Bording Priserne 2020: Her er de nominerede

”Vi er i juryen blevet imponeret af et endog meget stort kandidatfelt. Der er kommet mere end 40 flotte indstillinger fra både debutanter og gengangere. Det er livsbekræftende for branchen og vidner om den progressive udvikling, der er i fuld gang,” siger Karsten Kolding og fortsætter:

Mediernes del af ansvaret består i at sikre, at vi har kompetencerne til at gennemskue en verden, der er stadig mere påvirket af teknologi

I 1911 beskrev historikeren Kristian Erslev i “Historiens Teknik”, hvordan man med fotografiet og de levende billeder endelig havde fået et historisk vidne, der ikke kunne manipuleres. Der gik selvfølgelig ikke ret lang tid, før det blev meget tydeligt, at det ikke var tilfældet. Et tidligt eksempel er Stalins fjernelse af Trotsky fra billeder fra 1919.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)