Gode målsætninger for EU’s digitale fremtid

Målsætningerne er gode i formandsskabets seneste udkast til EU’s digitale fremtid. For Danske Medier er det især positivt med tilføjelsen om behovet for at sikre kvalitetsmedier – og anerkendelsen af deres fundamentale betydning for vores samfund.

Når det kommer til at begrænse de skadelige effekter af techgiganterne, kan Danske Medier også tilslutte sig en række af de initiativer, som formandskabet omtaler i deres konklusioner.

Som mediesektor er det vores klare overbevisning, at de skadelige effekter af de store platformes dominans bør adresseres hurtigt og effektivt. Hidtil er techgiganterne sluppet af sted med at operere under radaren; at udnytte huller i en utidssvarende lovgivning og bevidst forhale alle processer, der har søgt at afdække og afhjælpe manglerne.

Danske Medier bakker derfor op om bedre regulering, der imødegår de skadelige effekter ved de meget store platforme. Det gælder behovet for at sætte effektivt ind over for spredning af ulovligt og skadeligt indhold såsom hate speech, ligesom foreningen støtter tilpasning af skattesystemet for at sikre en fair og effektiv beskatning af digitale tjenester.

Mest læste

Læs også

Nominerede til Danske Mediers Digitale Priser kan inspirere hele mediebranchen

I år har der været flere indstillinger end nogensinde før til Danske Mediers Digitale Priser, der sætter fokus på innovation af det visuelle udtryk og brugen af digitale værktøjer i journalistikken. Niveauet har været højt, men juryen har nomineret en række projekter, som mediebranchen i særlig grad kan lade sig inspirere af.

Danske Medier glæder sig over offentliggørelsen af Ytringsfrihedskommissionens betænkning torsdag

Danske Medier glæder sig over offentliggørelsen af Ytringsfrihedskommissionens betænkning torsdag. Den omfattende betænkning behandler en række væsentlige spørgsmål om ytringsfrihedens rammer og vilkår, som har central betydning for den demokratiske indretning af Danmark. Betænkningen fortjener derfor også at blive læst grundigt og fordomsfrit i regeringskontorerne – også hvor det gælder delelementer, som politikerne tidligere har lagt sig fast på en politisk bekvem holdning til.

Danske Medier siger nej tak til en Ja tak-ordning

Danske Medier advarer mod at indføre en såkaldt Ja tak-ordning for adresseløse reklamer. En Ja tak-ordning kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for lokalaviserne og svække det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)