Google_chrome_unsplash.com
 

Google udfaser tredjeparts-cookies

Google skriver på deres blog, at de vil udfase understøttelse af tredjeparts-cookies i deres Chrome-browser inden for to år. I takt med lignende tiltag fra de øvrige førende browserudbydere, må det ses som en reel afvikling af den mest udbredte teknologi inden for programmatic, profilering, retargeting og trafikmåling. Det rejser en del spørgsmål og på nuværende tidspunkt er der usikkerhed om konsekvenserne.

Inden tredjeparts-cookies udfases, er det i første omgang mere presserende at være opmærksom på Googles SameSite opdatering, der træder i kraft 4. februar. Herefter skal tredjeparts-cookies være forsynet med en korrekt SameSite label for at være understøttet i Chrome. Mozilla og Microsoft ventes at implementere samme standard. Udgivere bør derfor sikre sig, at alle sider, annoncekald og pixelkald er omlagt til HTTPS samt at annoncekald i OpenRTB er sat til “secure”: 1. Endelig at det en god idé at forhøre sig hos sine tech partnere, om de er klar til SameSite. For yderligere teknisk information se fx: https://web.dev/samesite-cookies-explained/ og https://blog.chromium.org/2019/10/developers-get-ready-for-new.html

Forsvinder programmatic?
Programmatic vil i sagens natur forandre sig med afviklingen af tredjepartscookies, men automatiseret indkøb af digital annoncering målrettet mod segmenter ventes at fortsætte. Det samme gælder for mange af de andre områder, der i dag er baseret på tredjeparts-cookies som fx frequency capping samt audience og reach measurement. Attribution-målinger bliver dog væsentlig sværere så markedet i højere grad bliver overladt til last-click attribution.

Hvad vil erstatte tredjeparts-cookies i ad tech?
Apples IDFA og Android ID vil fortsætte omend uvist hvor længe. Der vil derfor nok ske en øget brug af førsteparts-data samt forskellige former for probabilistisk identifikation og Privacy Sandbox, der er Googles bud på en løsning til annoncører og udgivere til målinger og målrettet annoncering uden brug af cookies eller finger printing. Endelig vil man formentlig se en stigning i traditionel IO, samt brug af affinitet og kontekstuel målretning.

Hvorfor skipper Google tredjeparts cookies?
Google skriver selv, at de ønsker at imødekomme brugernes efterspørgsel efter databeskyttelse, transparens og kontrol over egne data. Men presset fra GDPR, ePrivacy, CCPA og lignende lovstramninger har også haft betydning sammenfaldende med at Apple, Mozilla og Microsoft i stigende grad fokuserer på privacy i deres browsere. Herudover skal man ikke undervurdere muligheden for, at Google kan vende denne udvikling til en økonomisk fordel. De siger på ingen måde, at de vil stoppe målretning af annoncering og dataindsamling m.v. Men man stopper med at understøtte de teknologier, som andre aktører (læs: konkurrenter) i markedet bruger til at levere samme services. Google skriver, at tredjeparts-cookies skal gøres ’overflødige’, hvilket ikke er det samme som, at man vil stoppe med at udbyde målrettet annoncering.

Mest læste

Læs også

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)