Journalistpris Anders Bording Danske Medier
 

Her er vinderne af Anders Bording Priserne 2020

Pressemeddelelse

Vinderne af specialmediernes årlige prisuddeling, Anders Bording, er her til eftermiddag blevet kåret hos Altinget i København. Vinderne har udmærket sig ved at ramme bredt med dagsordenssættende historier og formidlingen af dem.  

 

Her er vinderne i de tre kategorier:

Anders Bordings Journalistpris: Version2

Mads Lorenzen og Christian Østergaard
Vandt for med enkel journalistisk metode at blotlægge og formidle en uigennemskuelig sikkerhedsbrist med skødesløs praksis med sim-kort i telebranchen, med store konsekvenser for borgernes privatliv.

Anders Bordings Mediepris: Børneavisen

Vandt for at have skabt et levedygtigt og inviterende medie for fremtidens brugere, som skriver til og sammen med børn om alt fra corona til bagedysten, både når det er tungt, og når det er sjovt.

Sygeplejersken Anders Bording vinder

Anders Bordings Idépris: Sygeplejersken

Vandt for resolut at have igangsat ”sygeplejerske under corona”-serien med portrætter af hverdagens helte under epidemien, løftet ud med stor involvering af læserne på en bred vifte af platforme.

Om Bording Priserne og de andre nominerede

Anders Bording Priserne

Anders Bordingprisen er indstiftet af Dansk Fagpresse i 1964. Prisenernes formål er at skabe øget opmærksomhed om specialmedierne – såvel inden for medlemskredsen som for offentligheden og samfundet i det hele taget.

Anders Bording Priserne uddeles af en jury på fire medlemmer og består i år af: Karsten Kolding (formand), Bo Mikael, Claus Skovhus og Bille Sterll.


,,De specialmedier, I repræsenterer her i dag, demonstrerer evne til både at være dagsordensættende for den bredere offentlighed og samtidig at sætte højt specialiserede faglige emner til debat for jeres målgrupper.
I en tid, hvor forretningsmodeller og medievaner rystes i deres grundvold, ved vi, at det ikke er nogen let opgave. Derfor er det en fornøjelse, at vi alligevel ser medierne udkomme i en jævn strøm med historier fra allerøverste hylde.”
Karsten Kolding

Anders Bordings Journalistpris

Prisen uddeles hvert år til en person eller et team for en bemærkelsesværdig journalistisk præstation i et specialmedie. Der lægges særlig vægt på historiens journalistiske kvalitet, publicistiske ambitioner og relevans for læserne.

De to andre nominerede i kategorien var 

Fagbladet 3F
For med dyb research og flot formidling at have afsløret svindel og menneskehandel i historien om de kinesiske kokke, så både restaurantgæster og minister blev rørte og oprørte.

NB-Økonomi
For som enmandshær på et nichemedie at have gennemført spids og vedholdende research, der afslører fejl og fortielser i grundlaget for den kommunale udligningsreform, hvilket har fået store politiske følger.

Anders Bordings Mediepris​

Prisen uddeles til et specialmedie, der i særlig grad er i stand til at ramme sin målgruppe og/eller opbygge en forretningsmodel, der kan tjene til inspiration for andre. De danske specialmedier er kendetegnet ved en stor grad af udvikling af både det journalistiske produkt og de kommercielle rammer for journalistikken. Medieprisen er en hyldest til det medie, der formår at forene disse.

De to andre nominerede i kategorien var

Djøfbladet
For at have givet nyt liv og fremgang til et fagblad med en bred og kritisk læserskare, ved med overskud og humor at gøre det uforudsigelige til et varemærke både journalistisk og visuelt.

Fagbladet FOA
For med afsæt i analyse af læserrejsen at have relanceret fagbladet, så det formidler nytte og identitet til meget forskellige faggrupper med mindre mylder, mere ro, bedre billeder og formater.

Anders Bordings Idépris

Den nye pris blev uddelt til en enestående journalistisk idé, et produkt eller projekt på et specialmedie, som er eksekveret originalt og kreativt og tjener som inspiration for den journalistiske udvikling for andre medier. Det nyskabende kan ske i såvel researchmetode, formidling, format som i distribution. 

De to andre nominerede i kategorien var

Metalmagasinet
For at placere en fotojournalist helt fremme i det redaktionelle arbejde og give det visuelle en central plads i fagbladets journalistik, der dermed opnår stor tydelighed uden at råbe til sine læsere.

Samvirke
For i magasinets ånd at have skabt et veloplagt podcastformat, der med originale vinkler fortæller selvstændige historier på lydens præmisser, fanget ude i virkeligheden gennem legesyge reportager.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev