Danske Medier Prisuddeling 54
 

Her er vinderne af Danske Mediers Digitale Priser & Årets Avisside 2019

Kåringen af Årets Avisside og uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser fandt i år sted ved et gå-hjem event mandag 15. juni i Den Sorte Diamant med internationalt besøg fra den grafiske guru, Norbert Küpper. 

Blandt de 51 indsendte bidrag, har juryen for de Digitale Priser nomineret 15 indstillinger i fire kategorier, og uddelt henholdvist hædrende, sølv og guld.

Her er de 15 vindere af Danske Mediers Digitale Priser 2019:

Årets Digitale niche- eller fagmedie

Videncentret Bolius

bolius.dk

HÆDRENDE OMTALE

Nemt, brugbart og i øjenhøjde. Det er, hvad man som bruger bliver mødt med på bolius.dk, der har skruet ned for forstyrrende elementer og op for servicen. Med en klar mobile first strategi er sitet let overskueligt, hurtigt og smidigt at navigere rundt i – og sågar tilpasset den enkelte bruger med personificeret og interaktivt indhold. Det gennemgribende redesign af sitet fortjener i den grad et klap på skulderen.

Årets Digitale niche- eller fagmedie

Heartbeats

heartbeats.dk

HÆDRENDE OMTALE

Heartbeats byder brugerne på et visuelt stærkt site, der fremstår dynamisk og klart prioriteret. Brugervenligheden er i højsædet, og det er nemt at navigere imellem artikler, podcasts og levende billeder. På artikel niveau er flowet skruet sammen, så man hele tiden bliver budt og får lyst til mere. Man føler sig med andre ord taget i hånden og i godt selskab, hvor man gerne bliver lidt længere.

Årets Digitale Idé

Politiken
Du bliver snydt på Google
HÆDRENDE OMTALE

Solidt journalistisk håndværk om et højt aktuelt emne, der vil være nyt for mange, men relevant for de fleste. Som læser bliver du skridt for skridt på pædagogisk vis taget med gennem Googles jungle af algoritmer. Det hele er pakket ind i en raffineret feature, hvor rubrikken skifter mellem tre udsagn og toppes af med en sjov søge gimmick, der fungerer som indeks. Drøn solidt arbejde.

Årets Digitale Idé

TV 2 Danmark
Så luksuriøst lever bagmændene i milliardskandalen
HÆDRENDE OMTALE

Med Tappy har TV 2 skabt et format, der kan bryde kompleks journalistik ned til enkle, visuelt flotte historier. I “Så luksuriøst lever bagmændene i milliardskandalen” får man som bruger serveret tung graverjournalistik i enkle snapshots af videoer og grafikker på en måde, så det er legende let at fortære og forstå historien. Det er fascinerende og informativt på en og samme gang. Tappy tager storytelling på mobilen til et nyt niveau.

Årets Digitale Historie

Nordjyske
Er el-løbehjulet hurtigst?
HÆDRENDE OMTALE

”Er el-løbehjulet hurtigst?” er en video der dokumenterer, at et regionalt medie kan omstille formidlingen og udfordre de normer som regionale medier normalt producerer indhold efter. Dertil er videoen et fremragende eksempel på, at regionalt medie kan producere indhold der appellerer til en anden målgruppe end den sædvanlige.

Årets Digitale Historie

Kristeligt Dagblad
The Beatles og kunsten at slutte med manér
HÆDRENDE OMTALE

”The Beatles og kunsten at slutte med manér” dokumenterer, at Kristeligt Dagblad formår at udfolde historier af enhver karakter digitalt. Artiklen udmærker sig med sin subtile brug af video og animationer.

Årets Digitale niche- eller fagmedie

Børsen

Børsen Investor

SØLV

Relanceringer kan være udfordrende, men når de som Børsens udvikling af Børsen Investor udføres med et skarpt øje for brugernes behov, er der basis for succes. Børsen Investor er et eksempel på flot design, godt indhold og stor forståelse for nichejournalistikkens pligt til både at oplyse, perspektivere og servicere. Sidstnævnte er i Børsen Investors tilfælde tal og kurser, som kan virke trættende, men som her præsenteres appetitligt og fristende.

Årets Digitale niche- eller fagmedie

Børsen

Børsen Investor

SØLV

Relanceringer kan være udfordrende, men når de som Børsens udvikling af Børsen Investor udføres med et skarpt øje for brugernes behov, er der basis for succes. Børsen Investor er et eksempel på flot design, godt indhold og stor forståelse for nichejournalistikkens pligt til både at oplyse, perspektivere og servicere. Sidstnævnte er i Børsen Investors tilfælde tal og kurser, som kan virke trættende, men som her præsenteres appetitligt og fristende.

Årets Digitale Idé

Teknologiens Mediehus
Brugerfladen bag ing.dk/v2.dk
SØLV

Personalisering og kreativ brug af data kan være en delikat opgave, men Teknologiens Mediehus har fundet en begavet balance, der sikrer, at teknologien udelukkende bruges til at skabe forbedringer for brugerne og for mediet.  Filosofien bag brugerfladen hos Teknologiens Mediehus sætter nye standarder for både transparens og kommercielle og redaktionelle udbytter baseret på data.

Årets Digitale Idé

TV 2 Danmark
Det mener partierne
SØLV

Med over to millioner klik har ”Det mener partierne” dokumenteret, at læserne elsker at fordybe sig, når de selv kan bestemme retning og dybde. ”Det mener partierne” er både en fremragende digital stand alone feature, men projektet belønnes i den grad også for at have bidraget til TV2s værktøjskaffe, så featuren har kunnet bruges som udstyr til relevante artikler. Den tankegang styrker økonomien og rationalet ved at udvikle digitale produkter.

Årets Digitale Historie

Politiken
Jeg ryster
SØLV

”Jeg ryster” er en artikel der udmærker sig, da den på fornemmeste vis formår at fortælle en samlet historie gennem ord, billeder og videoer. Historien dokumenterer den effekt en historie kan opnå, når en journalist og fotograf sammen fortæller en historie. ”Jeg ryster” formår at anvende de digitale muligheder i en særlig grad.

Årets Digitale Historie

TV 2 Danmark
Hvor ofte tror du egentlig, at den almindelige dansker har sex?
SØLV

Kan man fortælle en historie med blot røde og grå prikker i alle hovedroller? Ja, det viser TV2 med deres datafortælling om danskernes sexvaner. Prikkerne animerer fortællingen i det tempo som læseren scroller og får lov til at være det bærende element. Teksten giver kontekst til prikkerne. Det er godt set.

Årets Digitale Landsdækkende Nyhedsmedie
BT
bt.dk
SØLV            

BT.dk har med deres nye visuelle identitet overført en klar strategi om rubrikker som bærende element temmelig skarpt, billeder spiller en understøttende birolle. Man kan være enig eller uenig om de æstetiske linjer, men gennemførelsen er sket uden slinger og BT er gået i deres helt egen retning. Data understøtter, at det virket. Sølv til et konsekvent digitalt medie.

Årets Digitale Idé

Danmarks Radio Ung Digital & DR Viden

Sømandskongen inderst inde
GULD            

Med en digital tredimensionel påklædningsdukke af ingen ringere end kong Frederik d. 9 får DR skabt en original rød tråd igennem den fascinerende fortælling om sømandskongen og hans tatoveringer. Brugen af 3D giver fortællingen det ekstra, som kun kan opnås digitalt. Samt naturligvis med talent og sikre hænder.

Årets Digitale Historie

Jyllands-Posten
Under masterne
GULD            

”Under masterne” er en artikelserie der udmærker sig i særlig grad og derfor fortjener guld. Artikelserien blander traditionel formidling med digitale elementer uden at miste grebet om historien. Dertil er ”Under masterne” et fremragende eksempel på hvordan undersøgende journalistik kan formidles digitalt og i øjenhøjde med læserne.

Årets Digitale Historie

Danmarks Radio, Sporten
Løbefænomen vil skrive historie i eksperiment, der sammenlignes med månelandingen
GULD

Guld gives for en digital historie, hvor alle elementerne understøtter hinanden og spiller sammen på forbilledlig vis fra tekst til grafik til video. Som læser har man fået en afsluttet fortælling, når man når bunden, alt overflødigt – selv farver på nær den National Geographic gule – er fjernet. Der er en klar struktur og en stram narrativ, som bliver understøttet af de digitale virkemidler. Ikke omvendt.

Juryen for Årets Avisside har ligeledes gennemgået de godt 109 indsendte bidrag fra de lokale-, regionale- og landsdækkende medier, og reduceret dem til 14 nomineringer i de fem kategorier.

Her er de 14 vindere af Årets Avisside 2019:

Åben Klasse

Ekstra Bladet

Extra Lars
HÆDRENDE OMTALE

Historisk har læsernes meninger og holdninger mest fundet vej ind i avisen som læserbreve, der ikke har haft nogen nævneværdig visuel form. Men ‘alles mening’ fik et boost ikke mindst takket være some, fx Twitter. Tabloidavisen har her interaktivt inddraget læserbidrag i EBs vanlige forsøg på sproglige underfundigheder og pointer i et layout, der tilgodeser ideen og giver en visuel effekt. Veludført design i komposition og rytmik.

Årets Temaside: Valg

Politiken
Rejse med magten
HÆDRENDE OMTALE

Det er det, som det klassiske, statiske reportagefotografi kan: sammen med tekst skabe en interessant story telling. Mange har bemærket, at vi har fået amerikanske tilstande ved folketingsvalgene nu om dage: vi kan reelt vælge mellem to kandidater.

Dette afspejles fint i det redaktionelle og layoutmæssige greb at følge de to kandidater over en længere periode op til og i valgkampen. At sætte modsætninger op over for hinanden resulterer her i en omfangsrig foto-baseret reportage af Lars Løkke og Mette Frederiksens gøren og laden. Og fotografen har fået lov til at komme meget tæt på: vi får ikke kun kandidaterne på de store scener, men også de små fra hverdagslivet. Fotografierne præsenteres i et forenklet grid med kun to billedformatet, så layoutet trænger sig ikke på, men lader fotografierne få den plads og ro, de fortjener. Også stor ros til billedtekstskribenterne, der formidler informationer og perspektiveringer, som ikke umiddelbart kan ses på billederne. Intet ‘vinterlandskab’ her.

Årets Temaside: Valg

Politiken
Otte bladtegnere
HÆDRENDE OMTALE

Folketingsvalg er altid et stort tema, der dækkes vidt og bredt i de danske aviser, og derfor er det en fornøjelse at Politiken ikke blot vælger én bladtegner til at illustrere en sektionsforside, men bruger flere tegnere til en hel sektion. Der er et overskud og en overflod af dygtige bladtegnere, som ikke blot bidrager til en sektion der visuelt er en fryd, men samtidig også er et vigtigt indspark i valgdebatten.

Årets Featuresider

Avisen Danmark
Vilde bier er ikke farlige – men det er vi
HÆDRENDE OMTALE

Hierarkiet i layoutet er tydeligt. Billederne af bierne er dragende, smukke og enkle. Bierne har fået luft om sig og samtidig har både tekst og faktabokse fået tildelt plads uden elementerne virker maste, måske lige på nær Forstå-boksen, der kæmper en smule med resten. Men opslaget har en lethed, er indbydende, informativt og smukt. Bierne ser levende ud og selvom man måske ikke er den store insektentusiast, så trækkes man ind af de meget insisterende blikke der møder en.

Årets Featuresider

Jyllands-Posten
Virker de, og bør man tage dem?
HÆDRENDE OMTALE

Nogle gange viser talemåden “less is more” stadig at holde stik. I dette tilfælde demonstrerer Jyllands-Posten med et simpelt, iøjefaldende og veleksekveret design at den rigtige brug af illustration kan løfte et helt opslag. Der er et fint blik for detaljen, eksemplificeret i både illustrationen og den måde illustrationen er integreret i spalterne. Et veloplagt og “to the point” design.

Årets Forsider

Jyllands-Posten
50 år
HÆDRENDE OMTALE

Mange i ‘boomer’-generationen kan huske hvor de befandt sig, da mennesket satte den første fod på månen. Tv-optagelser, fotografier og ‘soundbits’  (»A giant step for mankind …)  har brændt sig fast i hjernen. Netop derfor skal der ikke mere til end to elementer: et foto og et tal, til for at fremkalde mindet om den skelsættende månelanding for et halv århundrede siden. En elegant forside til den rigtige målgruppe ud fra princippet om ‘less is more’.

Årets Forsider

Politiken
Journalisten fra ‘Kongekabale’ er tilbage
HÆDRENDE OMTALE

At stikke hovedet i busken” beskriver en uvilje til at løse problemer eller se virkeligheden i øjnene, og portrættet viser ind bag hovedpersonen i Niels Krause-Kjærs nyeste roman. På denne måde bindes forfatter, roman og artikel på fornemmeste vis sammen. Billedet fortsætter over sidehovedet, og udnytter på den måde den sparsomme plads avisforsider tilbyder på, mens det samtidig binder hele forsiden sammen for fortrinlig vis.

Åben Klasse

Jyllands-Posten

Sådan flytter man et fyrtårn

SØLV

”Sådan flytter man et fyrtårn”. En dragende rubrik. Man kan da heller ikke få bladret hurtigt nok ind på selve historien om murermester Kjeld Pedersen, som har fået til opgave af Naturstyrelsen at flytte Rubjerg Knude fyr på 930 tons. En spektakulær historie, som foldes ud på den fineste måde, i et respektfuldt samspil mellem foto, tekst, faktabokse, infografik og citater. Teksten er levende, nærværende og inddragende. Billederne har fået plads, er smukke og fortællende. Infografikken har fået en klar prioritering, er superenkel udført, klar i sin information, smuk og samspillende i sit udtryk og lagt som en slags fortællende frise. Præsentationen af denne historie vidner om en god redaktionel idéudvikling, en styret planlægning og en fremragende udførsel. Bravo.

Årets Temaside: Valg

Børsen
Magtkampe kan udløse kompliceret bogstavleg
SØLV

Med denne forside trækker Børsen klare referencer til Bauhaus’ funktionalisme, og på fornem vis formår layoutet at fremstå dynamisk uden at gå på kompromis med historiefortælling. Børsen præsenterer et flot bud på en visualisering af valgets kompleksitet ved generøst at have øje for detalje og komposition. En elegant og velkomponeret forside der overrasker og fanger.

Årets Sektionsforsider /Magasinforsider

Børsen Pleasure
Hvem tror Mikkel Hansen egentlig, han er?
SØLV

Forsider med velkendte subjekter kan oftes stilles på formel, men Børsen Pleasure har med deres forside valgt en utraditionel og modigere vej. Mikkel Hansens fremstår sløret, uden øjenkontakt og der er en næsten flydende overgang fra billede til papir. Billedet spiller glimrende sammen med artiklens pysokologiske og introspektive karakter og bygger på glimrende vis bro mellem forestilling og realitet.

Årets Forsider

kommunen.dk
Satire-broderi: Jobcentret trænger til korssting
SØLV

Det har en særlig effekt ‘noget’ skifter materiale. Når det pludselig fremstår anderledes opnås en stopeffekt. Vi studser og er tvunget til refleksion. Redaktionschefen – ‘brodøsen’ – har her selv grebet nål og tråd og har ofret den tid, der skulle til for at brodere rubrikken. Hatten af for det og at ideen ikke er udført digitalt med en ‘broderifont’. Resultatet ville ikke have været lige så overbevisende. Det er godt at nålen og tråden er med på billedet – dokumentationen af materialer og proces bidrager til troværdighed og forstærker den satiriske vinkel.

Årets Temaside: Valg

Ekstra Bladet

Forsiden er reserveret til politikere, som ikke holder, hvad de lover i valgkampen
GULD

Den næsten blanke forside, som skyder Ekstra Bladets dækning af folketingsvalget i gang, er superenkel, overraskende og knivskarp. Det er næsten som nogen har slukket for lyden og givet os en tiltrængt pause, et øjebliks ro inden den forventelig råben, skrigen og overbudspolitik fra politikerne sættes i gang. Det er godt tænkt. Man glæder sig til at se, hvad EB folder ud af historier den kommende tid. Rubrikken antyder, at tilliden til politikerne er til at overskue og at man forventer at smide hele banden på forsiden, når valgkampen er forbi. Ekstra Bladet har lavet en enkel, overraskende, teasende og anderledes forside. Tillykke med guldet.

Årets Forsider

Børsen
Lars Larsen (1948-2019)
GULD

Forsiden er et fornemt eksempel på at princippet om, at ‘et billede siger mere end tusind’ ord holder vand. I hvert fald, når det skal formidles at en kendt erhvervsleder er gået til ‘de evige handelsmarkeder´. Der er brugt kreative ressourcer på at vælge et fotografi fra arkivet, som på eleganteste vis fortæller og kondenserer historien om Lars Larsens eventyr fra fattig ung mand til en af Danmarks rigeste. Det er visuel story telling så det basker. Og når man kommer til selve historien på side 16 er niveauet bibeholdt med et foto, der understreger imperiets udvikling og omfang ved hjælp af en enkelt ‘dyne-undsluppet’ fjer på forsiden til en stor mængde inde i avisen. Det er en visuel metafor der er til at tage og føle på, men den holder. Bravo.

Læs også

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev