1
 

Her er vinderne af Ugeavisernes Årspriser 2019

Danske Medier uddelte onsdag Ugeavisernes Årspriser ved det årlige efterårsseminar på Hotel Koldingfjord, hvor der var guld til Elbo Bladet og Vesterbrobladet. Se alle vinderne her.

Elbo Bladet, der er lokalavis i Fredericia og Middelfart, har det senest år sat fokus på byens problem med stoffer, og for arbejdet med artikelserien ’Morfinbyen’ vandt avisen og journalisten Peter Friis Autzen guld i kategorien Lokale nyhedshistorier.

Der var ved Ugeavisernes Efterårsseminar også guld til Vesterbrobladet og journalist René Mølskov i kategorien Feature, for et interview med en digter, hvor journalisten havde udformet historien som – et digt.

Villabyerne og journalisterne Signe Haahr Pedersen og Jesper Bjørn Larsen vandt bronze i kategorien Lokale nyhedshistorier for en afdækning af en borgergruppes kamp mod et lokalt byggeri.

Der var sølv i kategorien Lokale nyhedshistorier til Lokalavisen Aarhus og journalisterne Trine Skøtt-Jensen og Danni Paulsen for et stykke vedholdende journalistik om konsekvenserne af besparelser på Skejby Sygehus.

Ugeavisen Esbjerg og journalisterne Rune Weitling og Jan Maass Lindhardt vandt sølv i kategorien Feature med artikelserien ’Vis mig din diagnose’, hvor avisen kommer tæt på nogle mennesker, der lever svære liv, med sygdomme helt inde på kroppen.  

Villabyerne og journalisterne Kathrine Albrechtsen og Signe Haahr Pedersen vandt bronze i kategorien Redaktionelle ideer for en serie om lokal bæredygtighed.

Der var sølv til Herlev Bladet, journalist Jakob Ahrenst og grafiker Ulla Kjær for en Redaktionel ide med at lave et brætspil under titlen ’Sådan fungerer det lokale demokrati’, der blev layoutet over to sider i avisens spalter.

I kategorien Digitale initiativer vandt journalist Jonas Wrede Hansen, journalistpraktikant Magnus Bekholm og Lokalavisen Aarhus sølv for en podcast om skyderiet på Aarhus Universitet.

Ny kommerciel pris uddelt
Som et nyt initiativ på Ugeavisernes Efterårsseminar blev der også uddelt en ny kommerciel pris til et initiativ, der er nytænkende, skaber ny omsætning og som nemt kan blive implementeret af andre aviser.

Vinderen af den pris, som ikke er en del af de traditionelle Årspriser, blev Jysk Fynske Medier for deres arbejde med E-profilen: Et særlig digitalt system, der kan skabe mere værdi for den type af annoncører, som udgør den primære kundedatabase og kundesegment – nemlig de små og mellemstore virksomheder.

Præsentationerne fra Ugeavisernes Efterårsseminar fremsendes deltagerne fredag 4. oktober.
Se billeder af vinderne herunder. 

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)