1
 

Her er vinderne af Ugeavisernes Årspriser 2019

Danske Medier uddelte onsdag Ugeavisernes Årspriser ved det årlige efterårsseminar på Hotel Koldingfjord, hvor der var guld til Elbo Bladet og Vesterbrobladet. Se alle vinderne her.

Elbo Bladet, der er lokalavis i Fredericia og Middelfart, har det senest år sat fokus på byens problem med stoffer, og for arbejdet med artikelserien ’Morfinbyen’ vandt avisen og journalisten Peter Friis Autzen guld i kategorien Lokale nyhedshistorier.

Der var ved Ugeavisernes Efterårsseminar også guld til Vesterbrobladet og journalist René Mølskov i kategorien Feature, for et interview med en digter, hvor journalisten havde udformet historien som – et digt.

Villabyerne og journalisterne Signe Haahr Pedersen og Jesper Bjørn Larsen vandt bronze i kategorien Lokale nyhedshistorier for en afdækning af en borgergruppes kamp mod et lokalt byggeri.

Der var sølv i kategorien Lokale nyhedshistorier til Lokalavisen Aarhus og journalisterne Trine Skøtt-Jensen og Danni Paulsen for et stykke vedholdende journalistik om konsekvenserne af besparelser på Skejby Sygehus.

Ugeavisen Esbjerg og journalisterne Rune Weitling og Jan Maass Lindhardt vandt sølv i kategorien Feature med artikelserien ’Vis mig din diagnose’, hvor avisen kommer tæt på nogle mennesker, der lever svære liv, med sygdomme helt inde på kroppen.  

Villabyerne og journalisterne Kathrine Albrechtsen og Signe Haahr Pedersen vandt bronze i kategorien Redaktionelle ideer for en serie om lokal bæredygtighed.

Der var sølv til Herlev Bladet, journalist Jakob Ahrenst og grafiker Ulla Kjær for en Redaktionel ide med at lave et brætspil under titlen ’Sådan fungerer det lokale demokrati’, der blev layoutet over to sider i avisens spalter.

I kategorien Digitale initiativer vandt journalist Jonas Wrede Hansen, journalistpraktikant Magnus Bekholm og Lokalavisen Aarhus sølv for en podcast om skyderiet på Aarhus Universitet.

Ny kommerciel pris uddelt
Som et nyt initiativ på Ugeavisernes Efterårsseminar blev der også uddelt en ny kommerciel pris til et initiativ, der er nytænkende, skaber ny omsætning og som nemt kan blive implementeret af andre aviser.

Vinderen af den pris, som ikke er en del af de traditionelle Årspriser, blev Jysk Fynske Medier for deres arbejde med E-profilen: Et særlig digitalt system, der kan skabe mere værdi for den type af annoncører, som udgør den primære kundedatabase og kundesegment – nemlig de små og mellemstore virksomheder.

Præsentationerne fra Ugeavisernes Efterårsseminar fremsendes deltagerne fredag 4. oktober.
Se billeder af vinderne herunder. 

Mest læste

Læs også

Kursus for distributører 21.-22. oktober 2019

På kurset vil der blive lagt vægt på en grundlæggende forståelse af de to distributionsoverenskomster. Kurset er derfor særlig relevant for nye distributører, men erfarne distributører er også meget velkomne og vil kunne bidrage med erfaring fra egne sager.

Redaktørernes Dag 12. november: Læs om alle talerne

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. På konferencens hjemmeside kan du nu læse om hver af de respektive talere, der blandt andre tæller Greg Barber, Director of Newsroom Product, The Washington Post, Alexandra Borchardt, Reuters Institute for the Study of Journalism og Anne Stig Christensen, adm. direktør, TV 2.

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020. Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)