sdu
 

Hvordan engagerer medierne næste generation?

Symposium mandag 17. juni 2019 om de yngste voksne mediebrugere.

De yngste voksne mediebrugere bliver kaldt traditionelle nyhedsmediers smertensbarn. Den journalistiske formidling på digitale medier til målgruppen, rejser en række spørgsmål, som vi bedst besvarer ved at prøve os frem. Skal vi hente hjælp hos influencers? Hvordan lærer vi af greb, som fungerer på de sociale medier? Hvordan tilrettelægger vi streamet indhold? Hvilke stofområder hitter? Hvilken stil og tone skriver vi? Hvad betyder valg af kilder?

På dette symposium deler Medialab erfaringer med at engagere målgruppen. Som deltager skal du være indstillet på at lægge både jeres succeser og fiaskoer på redaktionen frem, så vi alle kan lære af dem. Det samme kan du naturligvis forvente at de øvrige deltagere gør.

Men vi indleder med at få indsigt i dugfriske forskningsresultater på bagkant af valget: Hvordan orienterede førstegangsvælgerne sig i valgkampen? Søren Schultz Hansen har i en årrække forsket i digitale indfødte og følger i et mobiletnografisk studie under valgkampen ti førstegangsvælgere og hvilke kilder til information og oplysning, de bruger som udgangspunkter for at sætte kryds ved folketingsvalget 5. juni 2019.

På symposiet veksler vi mellem korte oplæg, rundbordsdiskussioner og videndelingsgrupper. Deltagere er journalister, redaktører, forskere og andre som arbejder særligt med formidling af journalistisk indhold til de yngste voksne mediebrugere.

Mediernes Forsknings- og Innovationscenter inviterer til symposiet i samarbejde med Danske Medier. Det foregår i Medielab på Fyens Stiftstidende. Deltagelse er gratis for både offentlige og private medievirksomheder og andre organisationer.

PROGRAM
Mandag 17. juni 2019, kl. 12-16.30. 
Medialab, Fyens Stiftstidende, Banegårdspladsen i Odense
Vært: Aslak Gottlieb, Mediernes Forsknings- og Innovationscenter.

  • Frokost og netværk
  • Velkomst og VR-oplevelse i Medielab
  • Søren Schultz Hansen om unges deltagelse i demokrati og samfund
  • Rundbordsdiskussion af oplægget
  • Kaffe og kage – mere netværk
  • Videndelingsgrupper
  • Opsamling – pointer fra dagen

Deltagelse er gratis, men der opkræves no show fee ved udeblivelse uden afbud inden torsdag den 14. juni.

Mest læste

Læs også

Mediernes Årsdag gentages 28. april 2020

7. maj afholdte Danske Medier for første gang Mediernes Årsdag, hvor 250 mediechefer deltog. I 2020 gentager Danske Medier succesen med en årsdag for medierne, og datoen er nu fastlagt til 28. april.

Vi tager ansvar for indholdet: Mærkningsordning taget flot imod

I juni lancerede Danske Medier sammen med Pressenævnet en mærkningsordning, der giver Danske Mediers medlemmer mulighed for at mærke sine publiceringer med: ”Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”. Store og små mediehuse og medier har siden taget mærkningsordningen i brug.

Sidste frist for indstillinger til Prix Radio

Sidste frist for indstillinger 16. august. Prix Radio er branchens årlige awardshow, hvor årets bedste programmer og fortællinger, interviews, værter og øjeblikke bliver hædret og fejret. Prix Radio afholdes i forbindelse med fagfestivalen Radiodays.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)