sdu
 

Hvordan engagerer medierne næste generation?

Symposium mandag 17. juni 2019 om de yngste voksne mediebrugere.

De yngste voksne mediebrugere bliver kaldt traditionelle nyhedsmediers smertensbarn. Den journalistiske formidling på digitale medier til målgruppen, rejser en række spørgsmål, som vi bedst besvarer ved at prøve os frem. Skal vi hente hjælp hos influencers? Hvordan lærer vi af greb, som fungerer på de sociale medier? Hvordan tilrettelægger vi streamet indhold? Hvilke stofområder hitter? Hvilken stil og tone skriver vi? Hvad betyder valg af kilder?

På dette symposium deler Medialab erfaringer med at engagere målgruppen. Som deltager skal du være indstillet på at lægge både jeres succeser og fiaskoer på redaktionen frem, så vi alle kan lære af dem. Det samme kan du naturligvis forvente at de øvrige deltagere gør.

Men vi indleder med at få indsigt i dugfriske forskningsresultater på bagkant af valget: Hvordan orienterede førstegangsvælgerne sig i valgkampen? Søren Schultz Hansen har i en årrække forsket i digitale indfødte og følger i et mobiletnografisk studie under valgkampen ti førstegangsvælgere og hvilke kilder til information og oplysning, de bruger som udgangspunkter for at sætte kryds ved folketingsvalget 5. juni 2019.

På symposiet veksler vi mellem korte oplæg, rundbordsdiskussioner og videndelingsgrupper. Deltagere er journalister, redaktører, forskere og andre som arbejder særligt med formidling af journalistisk indhold til de yngste voksne mediebrugere.

Mediernes Forsknings- og Innovationscenter inviterer til symposiet i samarbejde med Danske Medier. Det foregår i Medielab på Fyens Stiftstidende. Deltagelse er gratis for både offentlige og private medievirksomheder og andre organisationer.

PROGRAM
Mandag 17. juni 2019, kl. 12-16.30. 
Medialab, Fyens Stiftstidende, Banegårdspladsen i Odense
Vært: Aslak Gottlieb, Mediernes Forsknings- og Innovationscenter.

  • Frokost og netværk
  • Velkomst og VR-oplevelse i Medielab
  • Søren Schultz Hansen om unges deltagelse i demokrati og samfund
  • Rundbordsdiskussion af oplægget
  • Kaffe og kage – mere netværk
  • Videndelingsgrupper
  • Opsamling – pointer fra dagen

Deltagelse er gratis, men der opkræves no show fee ved udeblivelse uden afbud inden torsdag den 14. juni.

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)