Ingen undskyldning for dårlig valgdækning

Pressens Uddannelsesfond tilbyder gratis e-læring til dækning af Folketingsvalget 2019

Med økonomisk støtte fra Pressens Uddannelsesfond har en af Europas mest erfarne undervisere i journalistisk brug af sociale medier skabt et e-læringsredskab, der klæder journalister grundigt på til at dække den kommende valgkamp.

Gennem en række videoer bliver kursisten klædt på til at researche på Twitter og en række andre sociale medier.

Den viden, man får gennem e-kurset, kan også anvendes på andre relevante journalistiske emner fra sport og videnskab og økonomi.

Kristian Strøbech fra Techhytten gennemgår de bedste metoder til at bruge CrowdTangle, Twitter-lister, TweetDeck, real-time søgning på Facebook samt indholds-søgning og emnefiltrering på LinkedIn, og det gør han så alle kan være med. Videoerne kan man se igen og igen, hvis der er behov for det.

Kristian Strøbech, der kombinerer en halvtidsstilling ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet med sit arbejde som selvstændig konsulent og er fast tilknyttet Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, SDU, siger selv om kurset:

”Der er mange aspekter af sociale mediers rolle i en valgkamp – mildt sagt. Her fokuserer jeg ret ensidigt på, hvordan journalister kan finde og verificere historier til valgdækningen på Facebook, Twitter og LinkedIn. Det gælder lige fra, hvordan man spotter valgnyheder før konkurrenten, til hvordan man finder anderledes historier og kilder på sociale medier, som kan berige valgkampens traditionelle nyhedsdækning.”

Pressens Uddannelsesfond håber, at et gratis og aktuelt e-kursus kan få mange mediefolk til at afprøve e-læring.

”I modsætning til mange andre brancher har mediefaget endnu ikke taget e-læring til sig, det håber jeg vi kan få hul på med dette super relevante e-kursus, som nemt at gå til og meget pædagogisk sammensat, siger Michael Aage Jensen,” der er daglig leder af Pressens Uddannelsesfond.

Se e-kurset her.

 

 

 

 

Mest læste

Læs også

Google udfaser tredjeparts-cookies

Google skriver på deres blog, at de vil udfase understøttelse af tredjeparts-cookies i deres Chrome-browser inden for to år. I takt med lignende tiltag fra de øvrige førende browserudbydere, må det ses som en reel afvikling af den mest udbredte teknologi inden for programmatic, profilering, retargeting og trafikmåling. Det rejser en del spørgsmål og på nuværende tidspunkt er der usikkerhed om konsekvenserne.

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)