TT19_G0A5413 1
 

Journalistikken må aldrig blive kategoriseret som ulovligt indhold

Kommentar, konst. adm. direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkof

Regeringen har fremsat to udspil, der skal adressere udfordringerne med techgiganter (Sociale mediers ansvar og Mere retfærdig konkurrence og bedre brugerbeskyttelse).

Danske Medier ser gode takter i begge udspil, men må samtidig konstatere, at der fortsat ligger et stort arbejde med at få konkretiseret idéer og tiltag, så de kan fungere i et komplekst digitalt landskab, hvor fair konkurrence mellem virksomheder, forbrugerbeskyttelse og borgerrettigheder skal følges ad.

Det gælder særligt i de tilfælde, hvor regeringen ikke støtter sig til allerede planlagte EU-tiltag, men vil have Danmark til at gå forrest med reguleringen af techgiganterne. Det arbejde vil Danske Medier selvsagt gerne bidrage til, og vores kommentarer til de enkelte punkter i de to udspil kan findes her.

For foreningen er det dog et fuldstændig uomgængeligt punkt, at mediers journalistik bliver fritaget for stramningen af reglerne om ulovligt indhold, da det i modsat fald kan få alvorlige konsekvenser for den danske pressefrihed.

Journalistikken skal undtages for regler om ulovligt indhold

Regeringen foreslår, at ulovligt indhold skal fjernes fra sociale medieplatforme inden for 24 timer (7 dage ved tvivl).

Danske Medier finder det positivt, at man styrker platformenes medansvar for at fjerne ulovligt indhold. Samtidig er det afgørende, at dette ikke rammer mediers redaktionelle indhold, som i forvejen er reguleret af det medieretlige ansvarssytem.

Nyheder kan i sagens natur skabe stærke reaktioner, men pressefriheden må ikke sættes under pres af klagesager, hver gang en bruger på Facebook bliver konfronteret med et stykke journalistik, vedkommende ikke bryder sig om.

Med de to udspil har regeringen sat fokus på en række af de problemer, som techgiganter og de store sociale medieplatforme har skabt for danske borgere og virksomheder. Mange af problemerne har Danske Medier også peget på af flere omgange.

Derfor er det opmuntrende, at regeringen nu over en bred kam søger fornuftige løsninger ved bl.a. at nedsætte en række grupper og fora samt at støtte de tiltag, der er på vej i EU-regi i form af Digital Services Act og Digital Markets Act.

Der ligger et større arbejde forude, og Danske Medier vil bidrage med faglig sparring og et indgående kendskab om det komplekse digitale landskab, som regeringen skal navigere i.

Kontakt

PR- og kommunikationskonsulent
Martin Paludan 

30241274 
mpa@danskemedier.dk

 

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev