1600x900_dmlogo
 

Kommentar til Socialdemokratiets forslag om regulering af tech-giganter

Holdning fra Danske Medier. Kommentar til Socialdemokratiets forslag om regulering af tech-giganter.

Danmark skal regulere tech-giganter som Google og Facebook langt hårdere end i dag.

Det siger Socialdemokratiets formand og statsministerkandidat, Mette Frederiksen, der i Politiken fremlægger en plan for, hvordan partiet vil styrke kontrollen med tech-giganterne, hvis de overtager regeringsmagten efter valget.

Danske Medier hilser det velkommen, at Socialdemokratiet tager udfordringerne fra tech-giganterne seriøst og fremsætter en række forslag, der kan være med til være med til at sikre bedre betingelser for lige konkurrence mellem medierne og tech-giganterne.

”Vi har længe i Danske Medier efterlyst handling, da tech-giganterne og medierne konkurrerer på ulige vilkår. Blandt andet på grund af mangel på transparens i tech-giganternes algoritmer, begrænset ansvar for indholdet på platformene og lav skattebetaling. Vi finder det derfor glædeligt, at socialdemokratierne tager udfordringerne alvorligt,” siger adm. direktør i Danske Medier, Morten Langager.

”Der er ingen tvivl om, at Google og Facebook presser annoncemarkedet via stordriftsfordele og ulige konkurrence. Derfor bakker vi også op om en international løsning i forhold til skat på tech-giganterne, og sætter pris på, at konsekvenserne af tech-giganternes dominans tages alvorligt.”

For at sætte fokus på forskellen mellem sociale og journalistiske medier har Danske Medier netop lanceret kampagnen ”Flere sider”.

”Ulige konkurrencevilkår vil medføre et mindre udbud af den kvalitetsjournalistik, der er helt essentiel for et oplyst og velfungerende demokrati. Derfor synes vi de socialdemokratiske forslag indeholder gode elementer,” siger Morten Langager.

Danske Medier håber nu, at der kommer vægt bag ordene i Socialdemokratiets udspil.

”Der er faktisk allerede en mulighed for at vise handlekraft i de kommende uger. Lige nu behandler Folketinget et forslag om nulmoms til medierne, der vil være med til at styrke den demokratiske oplysning til borgerne og den digitale udvikling af medierne,” siger Morten Langager.

Danske Medier opfordrer til, at partierne vil være med til at sikre, at forslaget kan vedtages inden det kommende valg til Folketinget udskrives.

Mest læste

Læs også

Mediernes Årsdag gentages 28. april 2020

7. maj afholdte Danske Medier for første gang Mediernes Årsdag, hvor 250 mediechefer deltog. I 2020 gentager Danske Medier succesen med en årsdag for medierne, og datoen er nu fastlagt til 28. april.

Vi tager ansvar for indholdet: Mærkningsordning taget flot imod

I juni lancerede Danske Medier sammen med Pressenævnet en mærkningsordning, der giver Danske Mediers medlemmer mulighed for at mærke sine publiceringer med: ”Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”. Store og små mediehuse og medier har siden taget mærkningsordningen i brug.

Sidste frist for indstillinger til Prix Radio

Sidste frist for indstillinger 16. august. Prix Radio er branchens årlige awardshow, hvor årets bedste programmer og fortællinger, interviews, værter og øjeblikke bliver hædret og fejret. Prix Radio afholdes i forbindelse med fagfestivalen Radiodays.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)