Konstruktiv og løsningsorienteret journalistik

Mandag 1. april inviterer Mediernes Efteruddannelse, Danske Medier, Politiken og Kaas og Mulvad til konference om konstruktiv og løsningsorienteret journalistik.  Blandt oplægsholderne er Samantha McCann fra Solutions Journalism Network og Kathryn Thier fra University of Oregon.

Kan journalistik være kritisk og undersøgende, hvis den også skal være konstruktiv og løsningsorienteret?

Det spørgsmål debatterer et panel bestående af Samantha McCann, Solutions Journalism Network, Kathryn Thier, The Catalyst Journalism Project, Ulrik Haagerup, Constructive Institute og Christian Jensen, Politiken mandag 1. april i Salen, JP/Politikens Hus.

Om programmet, der strækker sig fra kl. 14.00-17.000 siger initiativtager til konferencen, Bruno Ingemann:

”Deltagerne kan se frem til en eftermiddag med debat og dialog. Hver af de fire personer i panelet vil med et kort oplæg gennemgå et udvalgt tema, som derefter sættes til debat i panelet og med publikum. Jeg tror på, at deltagerne med de fire korte og meget konkrete oplæg, vil få masser af ny viden og stof til eftertanke fra snitfladen mellem den løsningsorienterede, konstruktive journalistik og den undersøgende journalistik.”

Om oplæggene på konferencen
Samantha McCann kommer fra Solutions Journalism Network, som de seneste seks år har udviklet den løsningsorienterede journalistik. Hun vil fortælle om hvad det er, og hvad det ikke er, med en række konkrete eksempler.

Kathryn Thier leder et projekt på University of Oregon, som kombinerer den løsningsorienterede journalistik med den form for undersøgende journalistik, som i USA går under betegnelsen watchdog journalism. På konferencen præsenterer hun konkrete eksempler på kombinationen.

Ulrik Haagerup vil tale om mediernes dækning af politik, og hvordan det kan gøres mere konstruktivt end vi ser mange steder i dag.

Endelig vil Christian Jensen fortælle om Politikens journalistik om klimaproblemerne. Er det aktivisme eller løsningsorienteret journalistik? Er det overhovedet undersøgende?

Om konferencen
Konferencen er tilrettelagt af journalist Bruno Ingemann, tidligere fellow på Constructive Institute, hvor han blandt andet undersøgte udviklingen af den løsningsorienterede journalistik. Han står sammen med Kaas og Mulvad bag et efteruddannelseskursus i løsningsorienteret journalistik, som kører samtidig med konferencen.

Ansatte i Danske Mediers medlemsvirksomheder deltager gratis.

Sted
Salen, JP/Politikens Hus
Vestergade 28
København V

Tilmelding
Tilmelding via Mediernes Efteruddannelse.

Mest læste

Læs også

Nu får Danmark et podcastindex

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark? Efter lang tids forberedelse er det danske radiomarked – det vil sige DR, Radio24syv, Bauer Media og Danske Medier – i fællesskab klar til at lancere Dansk Podcast Index.

DR, Danske Medier og Bauer Media går sammen om at styrke dansk radio

Danmark bliver det 10. land på verdensplan, der bliver medlem af den internationale radioorganisation ”Radioplayer Worldwide”. Det er en realitet efter, at de tre danske centrale radioaktører – DR, Danske Medier og Bauer Media har indgået et dansk samarbejde om en ny fælles radiotjeneste, der giver radiolytterne en samlet indgang til danske radiokanaler under navnet ’MereRadio’.

Video: Mediernes Årsdag

Mediernes betydning for samfundet blev sat på dagsordenen på Mediernes Årsdag 7. maj – på en stor demokratisk dag.

Mange designpriser til danske mediehuse

Fire danske mediehuse kan se frem til at blive hædret for flot printdesign og seks danske mediehuse får præmier for fremragende digitale præsentationer, når Society for News Design Scandinavia tirsdag 4. juni afslører vinderne i Best News Design Scandinavia 2018 ved et stort Award Show i Pressen i Politikens Hus.

Digital nulmoms vedtaget

Folketinget vedtog tirsdag lovforslaget, der indebærer, at elektroniske aviser fra 1. juli 2019 kan sælges momsfrit – samtidig med at der skal betales en lønsumsafgift på 3,54 pct. af salgsprisen.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)