Konstruktiv og løsningsorienteret journalistik

Mandag 1. april inviterer Mediernes Efteruddannelse, Danske Medier, Politiken og Kaas og Mulvad til konference om konstruktiv og løsningsorienteret journalistik.  Blandt oplægsholderne er Samantha McCann fra Solutions Journalism Network og Kathryn Thier fra University of Oregon.

Kan journalistik være kritisk og undersøgende, hvis den også skal være konstruktiv og løsningsorienteret?

Det spørgsmål debatterer et panel bestående af Samantha McCann, Solutions Journalism Network, Kathryn Thier, The Catalyst Journalism Project, Ulrik Haagerup, Constructive Institute og Christian Jensen, Politiken mandag 1. april i Salen, JP/Politikens Hus.

Om programmet, der strækker sig fra kl. 14.00-17.000 siger initiativtager til konferencen, Bruno Ingemann:

”Deltagerne kan se frem til en eftermiddag med debat og dialog. Hver af de fire personer i panelet vil med et kort oplæg gennemgå et udvalgt tema, som derefter sættes til debat i panelet og med publikum. Jeg tror på, at deltagerne med de fire korte og meget konkrete oplæg, vil få masser af ny viden og stof til eftertanke fra snitfladen mellem den løsningsorienterede, konstruktive journalistik og den undersøgende journalistik.”

Om oplæggene på konferencen
Samantha McCann kommer fra Solutions Journalism Network, som de seneste seks år har udviklet den løsningsorienterede journalistik. Hun vil fortælle om hvad det er, og hvad det ikke er, med en række konkrete eksempler.

Kathryn Thier leder et projekt på University of Oregon, som kombinerer den løsningsorienterede journalistik med den form for undersøgende journalistik, som i USA går under betegnelsen watchdog journalism. På konferencen præsenterer hun konkrete eksempler på kombinationen.

Ulrik Haagerup vil tale om mediernes dækning af politik, og hvordan det kan gøres mere konstruktivt end vi ser mange steder i dag.

Endelig vil Christian Jensen fortælle om Politikens journalistik om klimaproblemerne. Er det aktivisme eller løsningsorienteret journalistik? Er det overhovedet undersøgende?

Om konferencen
Konferencen er tilrettelagt af journalist Bruno Ingemann, tidligere fellow på Constructive Institute, hvor han blandt andet undersøgte udviklingen af den løsningsorienterede journalistik. Han står sammen med Kaas og Mulvad bag et efteruddannelseskursus i løsningsorienteret journalistik, som kører samtidig med konferencen.

Ansatte i Danske Mediers medlemsvirksomheder deltager gratis.

Sted
Salen, JP/Politikens Hus
Vestergade 28
København V

Tilmelding
Tilmelding via Mediernes Efteruddannelse.

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Early Bird tilbud på Radiodays Europe 2020

Tilmelding til Radiodays Europe 2019 er nu åben. Den ellevte udgave af Europas største konference for radio og innovativ lydproduktion afholdes i Lisbon Congress Centre – CCL i Lisabon, Portugal, fra 29. marts til 31. marts 2020.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)