TROLDE
 

Lær at researche på sociale medier – gratis e-kursus

Gratis e-kursus. Kurset er til redaktionen, der vil være i skarp form til at finde nyheder og egen-historier på sociale medier til folketingsvalget og europaparlamentsvalget i 2019.

Der er mange aspekter af socale mediers rolle i en valgkamp – mildt sagt. På dette e-kursus fokuserer Kristian Strøbech ensidigt på, hvordan journalister kan finde og verificere historier til valgdækningen på Facebook, Twitter og LinkedIn.

Det gælder lige fra, hvordan man spotter valgnyheder før konkurrenten, til hvordan man finder anderledes historier og kilder på sociale medier, som kan berige valgkampens traditionelle nyhedsdækning.

Målgruppe for kurset: Redaktører, journalister og redaktionens team på sociale medier.

Kurset dækker følgende redaktionelle opgaver i sociale medier:

  • Hold opmærksomt øje med nyheder og samtaler indenfor specifikke emner på Facebook, Twitter og LinkedIn.
  • Find lokale vinkler på valgkampens emner.
  • Overvåg hvad udlandet siger om den danske valgkamp.
  • Overvågning af valgkampens kandidater og aktører til både #FV19 og #EP19DK.
  • Verifikation af indhold fra sociale medier.
  • Overblik over hashtags og ressourcer i sociale medier til #FV19 og #EP19DK.

Kurset viser hvordan redaktionen bedst muligt bruger disse redskaber og metoder i valgkampen:

  • CrowdTangle
  • Twitter-lister
  • TweetDeck
  • Real-time søgning på Facebook
  • Indholds-søgning og emnefiltrering på LinkedIn

e-Kurset er sponsoreret af Pressens Uddannelsesfond og produceret af Kristian Strøbech.

Om Kristian Strøbech
Kristian er en af europas mest erfarne undervisere i journalistisk brug af sociale medier, og han underviser jævnligt på redaktioner i ind- og udland.

Kristian kombinerer en halvtids-stilling ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet med sit arbejde som selvstændig konsulent. Han er desuden fast tilknyttet Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, SDU.

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)