TROLDE
 

Lær at researche på sociale medier – gratis e-kursus

Gratis e-kursus. Kurset er til redaktionen, der vil være i skarp form til at finde nyheder og egen-historier på sociale medier til folketingsvalget og europaparlamentsvalget i 2019.

Der er mange aspekter af socale mediers rolle i en valgkamp – mildt sagt. På dette e-kursus fokuserer Kristian Strøbech ensidigt på, hvordan journalister kan finde og verificere historier til valgdækningen på Facebook, Twitter og LinkedIn.

Det gælder lige fra, hvordan man spotter valgnyheder før konkurrenten, til hvordan man finder anderledes historier og kilder på sociale medier, som kan berige valgkampens traditionelle nyhedsdækning.

Målgruppe for kurset: Redaktører, journalister og redaktionens team på sociale medier.

Kurset dækker følgende redaktionelle opgaver i sociale medier:

  • Hold opmærksomt øje med nyheder og samtaler indenfor specifikke emner på Facebook, Twitter og LinkedIn.
  • Find lokale vinkler på valgkampens emner.
  • Overvåg hvad udlandet siger om den danske valgkamp.
  • Overvågning af valgkampens kandidater og aktører til både #FV19 og #EP19DK.
  • Verifikation af indhold fra sociale medier.
  • Overblik over hashtags og ressourcer i sociale medier til #FV19 og #EP19DK.

Kurset viser hvordan redaktionen bedst muligt bruger disse redskaber og metoder i valgkampen:

  • CrowdTangle
  • Twitter-lister
  • TweetDeck
  • Real-time søgning på Facebook
  • Indholds-søgning og emnefiltrering på LinkedIn

e-Kurset er sponsoreret af Pressens Uddannelsesfond og produceret af Kristian Strøbech.

Om Kristian Strøbech
Kristian er en af europas mest erfarne undervisere i journalistisk brug af sociale medier, og han underviser jævnligt på redaktioner i ind- og udland.

Kristian kombinerer en halvtids-stilling ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet med sit arbejde som selvstændig konsulent. Han er desuden fast tilknyttet Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, SDU.

Mest læste

Læs også

Udlodning fra Foreningen Bladudgiverfonden

Foreningen Bladudgiverfonden kan støtte projekter, der tjener til ”højnelse af reklamens og Markedsføringens standard og anseelse i Danmark og til aktiviteter til gavn for den danske private Mediebranche”.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)