TROLDE
 

Lær at researche på sociale medier – gratis e-kursus

Gratis e-kursus. Kurset er til redaktionen, der vil være i skarp form til at finde nyheder og egen-historier på sociale medier til folketingsvalget og europaparlamentsvalget i 2019.

Der er mange aspekter af socale mediers rolle i en valgkamp – mildt sagt. På dette e-kursus fokuserer Kristian Strøbech ensidigt på, hvordan journalister kan finde og verificere historier til valgdækningen på Facebook, Twitter og LinkedIn.

Det gælder lige fra, hvordan man spotter valgnyheder før konkurrenten, til hvordan man finder anderledes historier og kilder på sociale medier, som kan berige valgkampens traditionelle nyhedsdækning.

Målgruppe for kurset: Redaktører, journalister og redaktionens team på sociale medier.

Kurset dækker følgende redaktionelle opgaver i sociale medier:

  • Hold opmærksomt øje med nyheder og samtaler indenfor specifikke emner på Facebook, Twitter og LinkedIn.
  • Find lokale vinkler på valgkampens emner.
  • Overvåg hvad udlandet siger om den danske valgkamp.
  • Overvågning af valgkampens kandidater og aktører til både #FV19 og #EP19DK.
  • Verifikation af indhold fra sociale medier.
  • Overblik over hashtags og ressourcer i sociale medier til #FV19 og #EP19DK.

Kurset viser hvordan redaktionen bedst muligt bruger disse redskaber og metoder i valgkampen:

  • CrowdTangle
  • Twitter-lister
  • TweetDeck
  • Real-time søgning på Facebook
  • Indholds-søgning og emnefiltrering på LinkedIn

e-Kurset er sponsoreret af Pressens Uddannelsesfond og produceret af Kristian Strøbech.

Om Kristian Strøbech
Kristian er en af europas mest erfarne undervisere i journalistisk brug af sociale medier, og han underviser jævnligt på redaktioner i ind- og udland.

Kristian kombinerer en halvtids-stilling ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet med sit arbejde som selvstændig konsulent. Han er desuden fast tilknyttet Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, SDU.

Mest læste

Læs også

Google udfaser tredjeparts-cookies

Google skriver på deres blog, at de vil udfase understøttelse af tredjeparts-cookies i deres Chrome-browser inden for to år. I takt med lignende tiltag fra de øvrige førende browserudbydere, må det ses som en reel afvikling af den mest udbredte teknologi inden for programmatic, profilering, retargeting og trafikmåling. Det rejser en del spørgsmål og på nuværende tidspunkt er der usikkerhed om konsekvenserne.

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)