Løsningsorienteret journalistik skal beskytte demokratiet

Mandag 1. april inviterer Mediernes Efteruddannelse, Danske Medier, Politiken og Kaas og Mulvad til konference om konstruktiv og løsningsorienteret journalistik.  Blandt oplægsholderne er Samantha McCann fra Solutions Journalism Network og Kathryn Thier fra University of Oregon.

Når Mediernes Efteruddannelse, Danske Medier, Politiken og Kaas og Mulvad inviterer til konference om konstruktiv og løsningsorienteret mandag 1. april kan deltagerne se frem til oplæg fra blandt andre Samantha McCann fra Solutions Journalism Network og Kathryn Thier fra University of Oregon.

Samantha McCann kommer fra Solutions Journalism Network, som de seneste seks år har udviklet den løsningsorienterede journalistik.

Hun vil på konferencen fortælle om hvad løsningsorienteret journalistik er, og hvad det ikke er. Om potentialet for disciplinen siger hun:

”Potentialet i løsningsorienteret journalistik er, at det hjælper os med at lære af den nyere historie, hvad vi måske ønsker at gøre i fremtiden. Det er ikke teorier eller hypoteser, men journalistik, der på et faktuelt grundlag viser, hvor godt noget virkede, og at det måske virker andre steder. Der er en enorm kraft i det,” siger Samantha McCann.

Kathryn Thier leder et projekt på University of Oregon, som kombinerer den løsningsorienterede journalistik med den form for undersøgende journalistik, som i USA går under betegnelsen watchdog journalism.

Hendes motivation for at  arbejde med disciplinen begyndte, da hun som journalist blev i tvivl om, om det arbejde hun udførte, styrkede demokratiet:

”Som amerikansk avisjournalist begyndte jeg at spekulere på, at det ikke bare var uetisk at ignorere de sociale omkostninger ved vores journalistiske praksis, men at den faktisk saboterede vores mission om at beskytte demokratiet. Hvad nu, hvis vores “ædle” vagthund instinkter utilsigtet demoraliserer borgerne så meget, at de ikke handler?  Ved at kombinere den undersøgende og den løsningsorienterede fremgangsmåde, kan journalister fastholde offentlige aktører som ansvarlige og pege på, at det er muligt at gøre fremskridt,” siger Kathryn Thier.

Foruden Samantha McCann og Kathryn Thier vil chefredaktør på Politiken, Christian Jensen og Ulrik Haagerup fra Constructive Institute også holde oplæg 1. april.

Ulrik Haagerup vil tale om mediernes dækning af politik, og hvordan det kan gøres mere konstruktivt end vi ser mange steder i dag.
Christian Jensen vil fortælle om Politikens journalistik om klimaproblemerne. Er det aktivisme eller løsningsorienteret journalistik? Er det overhovedet undersøgende?

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.

Mest læste

Læs også

Gå-hjem-møde om afslørende journalistik

Danske Medier inviterer medlemmerne til gå-hjem-møde 30. september. Her vil journalisterne Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov fra Fagbladet 3F fortælle om arbejdet med afsløringerne af slumlejre i Padborg, der hviler på et tungt og imponerende stykke gravearbejde.

Årets nomineringer til Prix Radio

Her er de nominerede til Prix Radio 2019 i kategorierne: Årets podcast, Årets nyskabelse, Årets dokumentar og dokumentariske feature, Årets Radioprogram, Årets Morgenflade, Årets musikprogram, Årets vært/værtspar, Årets Interview – Den gode samtale, Årets Interview – Den kritiske, Årets nyheds- / Aktualitets-program, Årets radiopersonlighed, Årets Lytterinddragelse, Årets øjeblik, Årets satire, Årets kommercielle samarbejde og Årets promotion, Årets reklame, Årets event.

Redaktørernes Dag – nu med samtalesaloner og særudgave af Presselogen

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. Konferencen er en ny og fokuseret udgave af mediebranchens traditionsrige fætter-kusine-fest i Svendborg, Redaktørernes Døgn. I år bliver klog konstruktivitet og kærlig kollegialitet konferencens bærende søjler.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)