Design- og Innovationspriser-1 (003)
 

Nu kan du indstille til Danske Mediers Design- og Innovationspriser 2024

Pressemeddelelse

Danske Medier åbner for indstillinger til årets Design- og Innovationspriser. Medier kan vinde priser indenfor fire kategorier, der hylder mediebranchens evne til at løfte journalistik til nye højder gennem innovative greb og kreativ brug af formater, værktøjer og platforme.

Prisuddelingen Danske Mediers Design- og Innovationspriser, der hylder og anerkender kreative og innovative medieproduktioner, finder sted 16. maj på Klub i København. Når mediebranchen er i hastig forandring, er det ekstra vigtigt at stoppe op og fejre branchens evne til at udvikle sig og anvende inspirerende formater og greb, der understøtter de journalistiske historier og bidrager til at engagere og fænge brugerne.

Til prisuddelingen vil der inden selve overrækkelsen af priserne være to aktuelle oplæg. Tobias Røder er grafisk designer og arbejder med grafisk identitet, kommunikation og kreativ udvikling på tværs af platforme. Og så vil Politiken, der i 2023 vandt i kategorien ’Dataformidling’ for ’Partnerdrab’, fortælle om arbejdsprocessen og de kreative valg i forbindelse med formidling af historien.

Fra i dag kan man indstille til de forskellige kategorier, og forperson for årets jury, Marianne Bahl, ser frem til at gennemgå de kommende medieproduktioner. Ifølge Marianne spiller den visuelle del en essentiel rolle i journalistikken, når den formidles i dag.

”I en tid præget af misinformation og polarisering, er mediernes rolle som demokratisk vagthund og troværdig formidler af information af afgørende betydning. Visuel journalistik er en essentiel medspiller i dette kritiske landskab. Det er vigtigt, at medierne også formår at engagere og skabe forbindelse til deres publikum. Gennem stærke visuelle identiteter og innovative tilgange til historiefortælling kan medierne skære igennem støj og levere indhold, der både informerer og inspirerer,” siger Marianne Bahl, Bahl Visuel Strategi og forperson for årets jury, der glæder sig til at se årets indstillede projekter.

”Vi i juryen ser frem til at evaluere de indsendte produktioner og fejre de medier, der vedvarende søger at styrke og forny den danske mediebranche ved at løfte historiefortælling til nye højder gennem kreativ tænkning og visuel innovation,” lyder det fra forpersonen.

Det har meget stor betydning at vinde en pris for det kreative arbejde med at styrke et medies visuelle identitet og måde at nå brugerne på. Det mener Jonas Salomonsen, der er nyhedschef på Videnskab.dk. I 2023 vandt Videnskab.dk prisen ’Årets Innovative Design’ i forbindelse med rebranding af mediet.

“Det er sjovere at gå på arbejde, når man føler, at man leverer et lækkert produkt. Det har givet os et ordentligt skud selvtillid, at fagfolk i juryen pegede på vores nye visuelle identitet og website som årets innovative design. Prisen har helt sikkert styrket troen i hele organisationen på, at vi valgte rigtigt ved at bruge ekstraordinært mange kræfter på at lave en totalt gennemgribende forandring af Videnskab.dk’s visuelle udtryk,” siger Jonas Salomonsen.

Han mener, at mediernes visuelle udtryk får større betydning i et digitalt mediebillede, hvor AI allerede spiller en stor rolle.

“Fremtidens medielandskab risikerer at blive oversvømmet af opportunistiske nye medier, som bruger kunstig intelligens til at masseproducere middelmådigt indhold. Prisuddelingens fokus på innovativt design er derfor vigtigere end nogensinde. Hvis ægte kvalitetsmedier skal skille sig ud og hæve sig over den grå masse, bør vi investere massivt i karakteristisk og nyskabende design, der oser af kvalitet, troværdighed og sjæl.”

Deadline for at indstille er onsdag 17. april 2024 kl. 12.

I år kan du indstille indenfor kategorierne:

Dataformidling

Belønner arbejdet med at formidle kompliceret data på en lettilgængelig måde. Det kan eks. være udmærkelse inden for udformning af infografikker, autogenererede artikler og anvendelse af AI.

Kommerciel Kreativitet

Tildeles et medie, der er lykkedes med at få publicistisk indhold og forretningsudvikling til at sameksistere på en velfungerende måde. Formålet med prisen er at inspirere til at skabe en god brugeroplevelse i sammenspillet mellem journalistisk indhold og forretning.

Fascinerende fortællinger – Unikt formidlet indhold på én eller flere kanaler

Tildeles et medie, der på særlig velfungerende vis har evnet at udnytte en kanal eller en platforms egenskaber til at fortælle vedkommende, gribende og oplysende historier. Det kan være podcast, video, foto, interaktivt indhold eller grafisk design, der på særlig god måde understøtter det publicistiske formål.

Årets Innovative Design

Tildeles et nyt medie eller et medie, der har udviklet et nyt tillæg og investeret i den innovative satsning. Der lægges vægt på eksperimentelle greb, der sætter et aftryk på det danske medielandskab.

Kontakt:

Nanna Nim Christensen, event- og kommunikationskonsulent i Danske Medier
nnc@danskemedier.dk
92 82 27 67

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev