index danmark
 

Ny aftale mellem parterne bag Index Danmark

Index Selskabet I/S, der driver Index Danmark målingen med Kantar Gallup som leverandør, offentliggør i dag nye læsertal for 1. halvår 2019. Offentliggørelsen af de nye læsertal falder sammen med en orientering om en række ændringer i metoden og rekrutteringen.

Blandt de nye initiativer er en ændring i offentliggørelsen af dagbladenes læsere, så de i lighed med flere andre af de officielle mediemålinger fra Kantar Gallup fremover opgøres som det ugentlige antal læsere, dagbladet er i kontakt med.

Baggrunden er, at de fleste dagblade tilføjer nye læsere for hver ugedag, de udkommer. Så fremfor som hidtil at operere med et dagligt læsertal, som var et gennemsnit af mange, ofte meget forskellige dage, giver det ugentlige antal læsere et mere retvisende billede af, hvad mediekategorien egentlig kan skabe af kontakter også for annoncørerne.

Det ugentlige antal læsere fortæller, hvilken rækkevidde dagbladene kan tilbyde ved mere kontinuerlig tilstedeværelse heri som annoncør og ved kampagnetryk, der fordeler sig hen over en uge.

Se de seneste netop offentliggjorte læsertal herunder (åbner som PDF)

Index Danmark Gallup 1. halvår 2019 Dagblade
Index Danmark Gallup 1. halvår 2019 Ugeblade/Magasiner
Index Danmark Gallup 1. halvår 2019 Øvrige medier
Index Danmark Gallup 1. halvår 2019 Lokale ugeaviser

Der ændres ikke i, hvordan Index Danmark kan anvendes, og hvilke muligheder der er med data. Der er alene tale om måden, tallene offentliggøres på. I Index DK/Gallup PC vil læsertal for gennemsnitlige hverdage (inkl. lørdage) fortsat være tilgængelige.

Det ugentlige antal læsere er defineret som den nettodækning, der kan opbygges på tværs af læserskaren hen over en uge, for alle de dage en udgivelse udkommer.

Om de nye tiltag siger Kreativitet & Kommunikations direktør Tine Aurvig-Huggenberger:

”Det er helt naturligt, at dagbladene kommunikeres på samme måde som f.eks. de ugentlige radiolyttertal eller seertallene og dermed illustrerer, hvad dagbladene kan tilbyde i rækkevidde.”

Danske Medier Researchs formand, COO i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard-Knudsen udtaler:

”Ændringen følger af et ønske om, at læsertallene væsentligt bedre får kommunikeret den rækkevidde, som dagbladene rent faktisk kan tilbyde annoncørerne ved mere kontinuerlig tilstedeværelse, og at valutaen samtidig bliver mere sammenlignelig med andre mediegrupper.”


Index Danmark I/S er etableret af Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier. Kantar Gallup har siden 1996 foretaget dataindsamlingen og udviklingen af Index Danmark/Gallup

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev