DOI
 

Ny officiel måling af onlinetrafik er på vej i Danmark

Pressemeddelelse

Danske Medier Research har i dag indgået en treårig aftale med Gemius, som ny leverandør til Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik.

Analysevirksomheden Gemius vil de kommende tre år være leverandør på Dansk Online Index (DOI).

Formand for Danske Medier Research, COO i JP/Politikens Hus Dorthe Bjerregaard-Knudsen glæder sig over aftalen og produktet, der vil være tilgængeligt fra foråret 2020:

”Gemius tilbyder os et smidigt og moderne set-up. Med den valgte løsning kan vi tilgodese de mange forskellige behov på tværs af hele bredden i internet-Danmark. Uanset om man som medie kan nøjes med helt overordnede trafik- og brugertal på den offentligt tilgængelige Topliste, eller om man ønsker at kunne dykke ned i sine brugerprofiler i dobbeltdækning på tværs af sites eller andre særlige analysemuligheder, så kan den rette pakke tilbydes det enkelte medie”.

”Vi har via dialog med en række aktører fundet frem til den løsning, der bedst og mest omkostningsbevidst tilfredsstiller de mange forskellige behov, som medlemmerne af Danske Medier Research og øvrige udgivere og websites i Danmark har, hvad angår dokumentation og sammenlignelighed på det digitale marked”

Direktør i Danske Medier Reseach, Marianne Bugge Zederkof

Danske Medier Research iværksatte i efteråret 2018 en proces med henblik på at finde den fremtidige samarbejdspartner til at varetage opgaven med at tilvejebringe den officielle danske online-måling.
”Vi har via dialog med en række aktører fundet frem til den løsning, der bedst og mest omkostningsbevidst tilfredsstiller de mange forskellige behov, som medlemmerne af Danske Medier Research og øvrige udgivere og websites i Danmark har, hvad angår dokumentation og sammenlignelighed på det digitale marked”, siger direktør i Danske Medier Research Marianne Bugge Zederkof og fortsætter: ”Vi har prioriteret at finde en partner, der kan samle bred opbakning blandt branchens interessenter. Gemius tilbyder det danske marked en standardiseret løsning, som også fungerer i flere andre europæiske lande, herunder Belgien”.

Hos Gemius er der store forventninger til samarbejdet:

“We look forward to delivering internet audience measurement in Denmark again, and we are thankful to know that DMR appreciates our development over the last five years in innovative methodology and competitive advantage in the fact, that Gemius delivers customer-tailored solutions that can be adjusted to local needs,” says Marcin Pery, CEO of Gemius. “We are very pleased to return to Denmark, as it is a reflection of our commitment and continuity of work to maintain our well-established image and keep enjoying our good recognition from other European countries.

Læs mere om Gemius her.

Om Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik

Dansk Online Index (DOI) er den officielle måling af den danske onlinetrafik. DOI giver både det overordnede billede af den samlede danske internettrafik for tilmeldte sites, mulighed for analyser i målgrupper, analyser på tværs af sites samt mulighed for måling af apps og streaming.

DOI omfatter alle typer af devices, og det er således muligt at kigge både på tværs af platforme og dykke ned i de enkelte platforme individuelt. DOI opgør også den demografiske sammensætning af den danske internettrafik.

Målingerne er i de sidste fire år blevet drevet af Danske Medier Research med Kantar Gallup som leverandør.

Om Danske Medier Research

Danske Medier Research er et selvstændigt selskab i Danske Medier. Danske Medier Research er centrum for Danske Mediers løbende indsamling af relevante data om branchen, omsætning, annoncer, abonnenter, oplag, seere, brugere, læsere og lyttere. DMR koordinerer på vegne af branchen markedsmålinger, dataindsamling og statistikudarbejdelse samt bistår medlemmerne med rådgivning om læsertal, lyttertal, brugertal, metoder mm. Det sker blandt andet i Dansk Online Index, Index Danmark, Gallup Lyttertal, oversigter over reklameforbruget og annoncestatistikker. Læs mere her.

Kontakt for yderligere kommentarer

Bestyrelsesformand i DMR, COO Dorthe Bjerregaard-Knudsen, JP/Politikens Hus tlf. 27 28 37 68.

Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof tlf. 20 76 50 99                                                          Gryta Balseryte, Business Development Director Gemius, tlf. +37 06552 2329

Mest læste

Læs også

Google udfaser tredjeparts-cookies

Google skriver på deres blog, at de vil udfase understøttelse af tredjeparts-cookies i deres Chrome-browser inden for to år. I takt med lignende tiltag fra de øvrige førende browserudbydere, må det ses som en reel afvikling af den mest udbredte teknologi inden for programmatic, profilering, retargeting og trafikmåling. Det rejser en del spørgsmål og på nuværende tidspunkt er der usikkerhed om konsekvenserne.

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)