Phone_artikel_DM_hand
 

Ny opdateret vejledning om abonnementsaftaler indgået via telefonsalg

Danske Medier har i efteråret været stærkt optaget af at sikre opretholdelsen af mediernes adgang til at foretage uanmodet telefonisk henvendelser til forbrugere med henblik på abonnementssalg, da denne mulighed endnu en gang er i politikernes søgelys.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen blev nemlig tidligere på året bedt om at undersøge, hvorvidt reglerne for uanmodet telefonisk kontakt til forbrugerne er tidssvarende og fortsat varetager de tiltænkte hensyn, der ligger til grund for undtagelser, herunder mediernes adgang .

Da undtagelsen vedrørende telefonsalg også var et punkt i den tidligere regerings forbrugerpolitiske strategi papir, har foreningen løbende fulgt sagen nøje og haft mulighed for at yde et væsentligt bidrag til  såvel styrelsens indledende overvejelser som selve undersøgelsen. På baggrund af de besvarelser, som bl.a. de abonnementssælgende medier bidrog med, er styrelsen ved at lægge sidste hånd på en redegørelse om anvendelsen af reglerne om telefonsalg, som skal afleveres til Erhvervsministeriet inden udgangen af 2019.

Redegørelsen vil også omfatte de øvrige undtagelser til forbuddet mod telefonsalg, der vedrører bestilling af bøger, formidling af forsikringsaftaler samt abonnement på redningstjenester mv.

Foreningen har udarbejdet en vejledning om abonnementsaftaler indgået ved telefonsalg, der beskriver de relevante regler. Vejledningen er forbeholdt medlemmer og kan rekvireres ved henvendelse til seniorkonsulent Christina Mary Moshøj cm@danskemedier eller konsulent Frederik Weis fwh@danskemedier.dk

Læs også

Nu åbner Toplisterne igen

Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik – åbner i morgen for daglig opdatering af de mest besøgte danske websites.

Til kåringen af Årets Avisside og uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser sætter vi fokus på kreativitetens betydning for mediers arbejde

Interessen for at vise og dele de mange projekter, viser at digital omstilling hverken sker på bekostning af kvalitet eller kreativitet. Det er tydeligt efter deadline for indstillinger til Danske Mediers Digitale Priser, hvor der igen i år sættes rekord med 59 bidrag fra medier landet over, der skal konkurrere i den årlige digitale designkonkurrence.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)