Ny rapport: Journalister har høj arbejdsevne og godt helbred

Journalister har en høj fysisk og psykisk arbejdsevne samt et godt helbred. Sådan lyder det fra journalisterne selv i den nye undersøgelse ”Fakta om Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

I rapporten skal journalister, blandt en række medarbejdergrupper, svare på spørgsmål om deres arbejdsmiljø. Resultaterne viser, at journalisterne vurderer egen arbejdsevne og eget helbred højt.

”Rapporten er rigtig god læsning. Den bekræfter os i, at journalisterne generelt har et godt arbejdsmiljø ude i medievirksomhederne. Både når det kommer til det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø, ligger journalisterne fint i forhold til gennemsnittet. Den største, enkeltstående arbejdsmiljømæssige udfordring er, at journalisterne har for meget stillesiddende arbejde”, udtaler Thomas Rønnow, viceadm. direktør i Danske Mediers Arbejdsgiverforening.

I vurderingen af eget helbred er journalisterne endt med en score på 3,7 ud af 5, som således svarer til et helbred mellem godt og vældig godt. Samtidig viser besvarelserne at journalisterne gennemsnitligt vurderer deres egen arbejdsevne højt til score på 8,6 ud af 10.

Hele rapporten kan findes her, hvor der også er mulighed for at klikke rundt i visualiseringen af resultaterne.

 

Mest læste

Læs også

Møde mellem Danske Medier og kulturministeren

Formand for Danske Medier og adm. direktør i Jysk Fynske Medier Jesper Rosener samt adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker mødes i morgen søndag 29. marts 2020 med kulturminister Joy Mogensen (S). Parterne skal drøfte mediernes udfordringer som konsekvens af coronakrisen og hvilke løsninger, der vil kunne tilgodese mediebranchen.

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)