Ny rapport: Journalister har høj arbejdsevne og godt helbred

Journalister har en høj fysisk og psykisk arbejdsevne samt et godt helbred. Sådan lyder det fra journalisterne selv i den nye undersøgelse ”Fakta om Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

I rapporten skal journalister, blandt en række medarbejdergrupper, svare på spørgsmål om deres arbejdsmiljø. Resultaterne viser, at journalisterne vurderer egen arbejdsevne og eget helbred højt.

”Rapporten er rigtig god læsning. Den bekræfter os i, at journalisterne generelt har et godt arbejdsmiljø ude i medievirksomhederne. Både når det kommer til det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø, ligger journalisterne fint i forhold til gennemsnittet. Den største, enkeltstående arbejdsmiljømæssige udfordring er, at journalisterne har for meget stillesiddende arbejde”, udtaler Thomas Rønnow, viceadm. direktør i Danske Mediers Arbejdsgiverforening.

I vurderingen af eget helbred er journalisterne endt med en score på 3,7 ud af 5, som således svarer til et helbred mellem godt og vældig godt. Samtidig viser besvarelserne at journalisterne gennemsnitligt vurderer deres egen arbejdsevne højt til score på 8,6 ud af 10.

Hele rapporten kan findes her, hvor der også er mulighed for at klikke rundt i visualiseringen af resultaterne.

 

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev