Ny rapport: Journalister har høj arbejdsevne og godt helbred

Journalister har en høj fysisk og psykisk arbejdsevne samt et godt helbred. Sådan lyder det fra journalisterne selv i den nye undersøgelse ”Fakta om Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

I rapporten skal journalister, blandt en række medarbejdergrupper, svare på spørgsmål om deres arbejdsmiljø. Resultaterne viser, at journalisterne vurderer egen arbejdsevne og eget helbred højt.

”Rapporten er rigtig god læsning. Den bekræfter os i, at journalisterne generelt har et godt arbejdsmiljø ude i medievirksomhederne. Både når det kommer til det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø, ligger journalisterne fint i forhold til gennemsnittet. Den største, enkeltstående arbejdsmiljømæssige udfordring er, at journalisterne har for meget stillesiddende arbejde”, udtaler Thomas Rønnow, viceadm. direktør i Danske Mediers Arbejdsgiverforening.

I vurderingen af eget helbred er journalisterne endt med en score på 3,7 ud af 5, som således svarer til et helbred mellem godt og vældig godt. Samtidig viser besvarelserne at journalisterne gennemsnitligt vurderer deres egen arbejdsevne højt til score på 8,6 ud af 10.

Hele rapporten kan findes her, hvor der også er mulighed for at klikke rundt i visualiseringen af resultaterne.

 

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)