artikel_illustration-o9opkvygqh8wf56zseoni6clp7xusvpp7481x6hlpg
 

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Danske Medier er i regi af Rettighedsalliancen gået sammen med en række centrale digitale aktører og Kulturministeriet om at forhindre pengestrømme til ulovlige tjenester på internettet.

Pressemeddelelse fra Rettighedsalliancen 

Internettet gør det muligt at produkter og tjenester distribueres, markedsføres og opleves på nye måder.

Desværre undergraves de lovlige tjenesters udvikling af produkter som film, musik, og bøger af ulovlige tjenester.

Online annoncering er en af de digitale forretningsmodeller, der misbruges til finansiering af kriminel aktivitet. Da digitale annonceindkøb i høj grad er en automatiseret proces med mange aktører, kan annoncer for lovlige produkter utilsigtet havne på ulovlige sider, og dermed bidrage til at finansiere ulovlig aktivitet.

Derfor er en række centrale digitale aktører herunder de største danske mediehuse, mediebureauer, betalingsformidlere og brancheorganisationer gået sammen med RettighedsAlliancen og Kulturministeriet om et Kodex, hvor underskriverne frivilligt forpligtiger sig til at forhindre, at annoncer, betaling og trafik fra lovlige virksomheder havner på ulovlige hjemmesider.

Et mere sikkert og lovligt internet

Kodex udspringer af arbejdet i Kulturministeriets Dialogforum for begrænsning af ulovligt indhold på internettet, der på initiativ af Kulturministeriet og RettighedsAlliancen blev indledt i 2013. Dialogforum har samlet alle relevante aktører om at indgå den fælles Kodex-aftale og om at benytte den såkaldte Samarbejdsliste, der oplister de ulovlige tjenester, der ikke skal annonceres på eller sendes penge og trafik til.

Samarbejdslisten er en liste af oplysninger om hjemmesider, der er dømt ulovlige ved domstolene, som RettighedsAlliancen stiller til rådighed for Kulturministeriet, der videredistribuerer listen til de underskrivende aktører i Kodex-aftalen. Aktørerne blokerer herefter for, at annoncer, betaling og trafik havner på de ulovlige sider, der fremgår af listen.

Kodex-aftalen er endnu et positivt resultat af offentlige myndigheders aktive engagement i et offentligt-privat samarbejde for at sikre et mere sikkert og lovligt internet, og Kulturminister Joy Mogensen sætter stor pris på samarbejdet:

”Det er vigtigt, at vi står sammen om at sikre, at annoncer for lovlige tjenester og produkter ikke utilsigtet havner på ulovlige hjemmesider og på den måde indirekte er med til at finansiere ulovlige aktiviteter. Derfor er jeg rigtig glad for, at der er så stor opbakning til Kodex fra de centrale digitale aktører.”

Aktørernes engagement skaber resultaterne

Også hos Danske Medier, en af Kodex-underskriverne, påpeger Digital chef, Allan Sørensen, også, at Kodex-aftalen afspejler en fælles forståelse for nødvendigheden af samarbejde:

”Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne.”

Samtidig understreger RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund, dog, at der skal gøres endnu mere for at sikre, at internettet er et trygt sted at handle og færdes:

”Forventningen er, at Dialogforum skal danne rammen om yderligere initiativer for aktivt offentligt-privat samarbejde, og at endnu flere aktører går sammen om at bekæmpe kriminalitet på internettet. Det ulovlige marked ændrer sig hele tiden, og bagmændene bliver mere og mere kreative i deres måde at omgås reglerne. Den udvikling skal vi kunne følge med for at komme dem til livs,” forklarer hun.

Læs mere om Kodex her.

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev