Vi-tager-ansvar-pressenaevnet-Logo-pos
 

Øget interesse fra digitale medier kan betyde, at Pressenævnets finansiering på sigt skal genovervejes

99. Så mange digitale medier ville i 2020 anmeldes Pressenævnet. Det er en markant stigning fra 2019, hvor tallet kun var 65.

I sin årsberetning skriver Pressenævnet, at stigningen kan hænge sammen med, at kun medier tilmeldt pressenævnet, havde mulighed for at benytte sig af annoncekompensationsordningen i forbindelse med coronakrisen.

Til Mediawatch udtaler Pressenævnets formand, Jens Kruse Mikkelsen, at stigningen i anmodninger i den grad kunne mærkes i sekretariatet, men indtil videre har de mange nye medier ikke betydet en stigning i antallet af klagesager.

Danske Medier mener dog, at de mange nye tilmeldte medier på sigt kan give mere arbejde til Pressenævnet, som finansieres via Danske Mediers medlemmer, TV-2 og DR.

Chefjurist i Danske Medier, Holger Rosendal udtaler:

”Det er jo glædeligt, at de mange nye tilmeldte medier endnu ikke har medført en stigning i antallet af klager. Dog er det vigtigt, at vi følger udviklingen, så Pressenævnets arbejdsbyrde ikke gradvist stiger, alt imens finansieringen forbliver uændret”.

Holger Rosendal

Danske Medier rådgiver om god presseskik

Danske Medier rådgiver medlemmer om god presseskik. Du er også velkommen til at hente vores folder om god pressekik.

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev