Vi-tager-ansvar-pressenaevnet-Logo-pos
 

Øget interesse fra digitale medier kan betyde, at Pressenævnets finansiering på sigt skal genovervejes

99. Så mange digitale medier ville i 2020 anmeldes Pressenævnet. Det er en markant stigning fra 2019, hvor tallet kun var 65.

I sin årsberetning skriver Pressenævnet, at stigningen kan hænge sammen med, at kun medier tilmeldt pressenævnet, havde mulighed for at benytte sig af annoncekompensationsordningen i forbindelse med coronakrisen.

Til Mediawatch udtaler Pressenævnets formand, Jens Kruse Mikkelsen, at stigningen i anmodninger i den grad kunne mærkes i sekretariatet, men indtil videre har de mange nye medier ikke betydet en stigning i antallet af klagesager.

Danske Medier mener dog, at de mange nye tilmeldte medier på sigt kan give mere arbejde til Pressenævnet, som finansieres via Danske Mediers medlemmer, TV-2 og DR.

Chefjurist i Danske Medier, Holger Rosendal udtaler:

”Det er jo glædeligt, at de mange nye tilmeldte medier endnu ikke har medført en stigning i antallet af klager. Dog er det vigtigt, at vi følger udviklingen, så Pressenævnets arbejdsbyrde ikke gradvist stiger, alt imens finansieringen forbliver uændret”.

Holger Rosendal

Danske Medier rådgiver om god presseskik

Danske Medier rådgiver medlemmer om god presseskik. Du er også velkommen til at hente vores folder om god pressekik.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev