Opfordrer den Filippinske regering til at droppe anklager mod journalist

Danske Medier og Dansk Journalistforbund (DJ) har i et åbent brev opfordret den Filippinske regering til at droppe anklagerne mod den Filippinske journalist Maria Ressa og hendes online medie, Rappler.

Morten Langager, adm. direktør for Danske Medier, og Lars Werge, formand for DJ, som har sendt brevet til den Filippinske ambassade, skriver:

“We ask your president to drop the politically motivated charges against Maria Ressa and Rappler, and to ensure the safety of journalists and the freedom of the press in the Philippines. We call for your government to change the course before it takes the Philippines down a road from where there is no turning back”.

Brevet kommer i kølvandet på anholdelsen og sigtelsen mod Maria Ressa for “cyber-injurier”, efter at hendes online medie, Rappler, har skrevet kritisk om regeringens håndtering af landets narkokriminalitet, der har kostet mindst 5.000 mennesker livet.

Hele brevet til den Filippinske ambassade kan læses her.

Mest læste

Læs også

Møde mellem Danske Medier og kulturministeren

Formand for Danske Medier og adm. direktør i Jysk Fynske Medier Jesper Rosener samt adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker mødes i morgen søndag 29. marts 2020 med kulturminister Joy Mogensen (S). Parterne skal drøfte mediernes udfordringer som konsekvens af coronakrisen og hvilke løsninger, der vil kunne tilgodese mediebranchen.

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)