Newspaper with tablet on table
 

Publishers’ right

Kulturministeriet har påbegyndt gennemførelsen af det nye EU-direktiv om ophavsret fra april 2019 i dansk ret. I løbet af efteråret har der været arrangeret en række møder og workshops om forskellige bestemmelser i direktivet.

9. december 2019 var turen kommet til at drøfte direktivets artikel 15 om ”beskyttelse af pressepublikationer med henblik på onlineanvendelse”, hvor Danske Medier, Dansk Journalistforbund og Copydan Tekst & Node var inviteret til at give ministeriets embedsmænd deres input til den nye ”publishers’ right”, som er en ret for udgivere af journalistiske publikationer til at tillade eller forbyde visse former for udnyttelse af indholdet online. Et af uenighedspunkterne mellem Danske Medier og DJ er ikke overraskende, hvordan bestemmelsen om ”en passende andel” til ophavsmændene af udgivernes eventuelle indtægter skal fortolkes.

Direktivet skal være implementeret inden 7. juni 2021.

Mest læste

Læs også

Danske Mediers Digitale Priser 2020

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2020? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers Digitale Priser 2020.

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)