Newspaper with tablet on table
 

Publisher’s right

Kulturministeriet har påbegyndt gennemførelsen af det nye EU-direktiv om ophavsret fra april 2019 i dansk ret. I løbet af efteråret har der været arrangeret en række møder og workshops om forskellige bestemmelser i direktivet.

9. december 2019 var turen kommet til at drøfte direktivets artikel 15 om ”beskyttelse af pressepublikationer med henblik på onlineanvendelse”, hvor Danske Medier, Dansk Journalistforbund og Copydan Tekst & Node var inviteret til at give ministeriets embedsmænd deres input til den nye ”publisher’s right”, som er en ret for udgivere af journalistiske publikationer til at tillade eller forbyde visse former for udnyttelse af indholdet online. Et af uenighedspunkterne mellem Danske Medier og DJ er ikke overraskende, hvordan bestemmelsen om ”en passende andel” til ophavsmændene af udgivernes eventuelle indtægter skal fortolkes.

Direktivet skal være implementeret inden 7. juni 2021.

Mest læste

Læs også

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Pressemeddelelse vedr. citat

Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat. Det sker for at skærpe branchens opmærksomhed på værdien af originaljournalistik i en tid, hvor digitale medier har muliggjort videreformidling af redaktionelt indhold.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)