Newspaper with tablet on table
 

Publisher’s right

Kulturministeriet har påbegyndt gennemførelsen af det nye EU-direktiv om ophavsret fra april 2019 i dansk ret. I løbet af efteråret har der været arrangeret en række møder og workshops om forskellige bestemmelser i direktivet.

9. december 2019 var turen kommet til at drøfte direktivets artikel 15 om ”beskyttelse af pressepublikationer med henblik på onlineanvendelse”, hvor Danske Medier, Dansk Journalistforbund og Copydan Tekst & Node var inviteret til at give ministeriets embedsmænd deres input til den nye ”publisher’s right”, som er en ret for udgivere af journalistiske publikationer til at tillade eller forbyde visse former for udnyttelse af indholdet online. Et af uenighedspunkterne mellem Danske Medier og DJ er ikke overraskende, hvordan bestemmelsen om ”en passende andel” til ophavsmændene af udgivernes eventuelle indtægter skal fortolkes.

Direktivet skal være implementeret inden 7. juni 2021.

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)