Danske medier er økonomisk pressede af den fortsatte udbredelse af Coronavirus. Den generelle økonomiske opbremsning resulterer i markant faldende annonceindtægter, som regeringens hjælpepakke desværre ikke ser ud til at afbøde.
Annoncesalget er en hjørnesten i danske mediers økonomiske fundament, men den fortsatte udbredelse af Coronavirus herhjemme medfører, at mange virksomheder sætter deres annoncering på pause. Det har omfattende konsekvenser for danske medier.
Adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker udtaler:
”Coronavirussen har konsekvenser for danske medier, der lige nu oplever store økonomiske tab som følge af et støt faldende annoncesalg. Så selvom vi hilser regeringens hjælpepakke velkommen, må vi samtidig konstatere, at den ikke afbøder de økonomiske tab, der for danske medier er den indirekte konsekvens af den fortsatte udbredelse af virussen. Vi opfordrer derfor regeringen til i dens fremadrettede støtte til erhvervslivet at se på hele det økonomiske økosystem, hvor danske medier som formidlere af annoncer er det yderste led i fødekæden, og derfor kan ende med at sidde tilbage med store økonomiske tab.”
Allerede før udbredelsen af coronavirussen i Danmark blev danske medier ramt af faldende annonceindtjening som resultat af rejse- og turismebranchens forståelige tilbageholdenhed med annoncering. Turisme, hotel- og restauration, fly, kultur, oplevelses og kulturbranchen er blandt dem, der under normale forhold annoncerer meget i danske medier.
Erhvervsminister Simon Kollerup nævner selv turistbranchen som en af de brancher, der skal udvikles målrettede støtteforslag til i forlængelse af regeringens nye task force. Netop turismebranchen var en af de første brancher, der begyndte at sætte deres annoncering på pause, hvilket allerede har ført til tabte annonceindtægter for danske medier.
De økonomiske konsekvenser for danske medier er nu yderligere skærpet, idet udbredelsen af coronavirussen i Danmark har konsekvenser for stort set alle danske virksomheder. Flere af disse vælger præventivt at sætte deres annoncering på pause. Det skaber en prekær situation for danske medier, der med god grund kan frygte fortsatte og massive tab på annonceindtægterne.