dm_nyt
 

Regeringen tager ikke højde for de indirekte økonomiske konsekvenser af Coronavirus

Danske medier er økonomisk pressede af den fortsatte udbredelse af Coronavirus. Den generelle økonomiske opbremsning resulterer i markant faldende annonceindtægter, som regeringens hjælpepakke desværre ikke ser ud til at afbøde.

Annoncesalget er en hjørnesten i danske mediers økonomiske fundament, men den fortsatte udbredelse af Coronavirus herhjemme medfører, at mange virksomheder sætter deres annoncering på pause. Det har omfattende konsekvenser for danske medier.

Adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker udtaler:

”Coronavirussen har konsekvenser for danske medier, der lige nu oplever store økonomiske tab som følge af et støt faldende annoncesalg. Så selvom vi hilser regeringens hjælpepakke velkommen, må vi samtidig konstatere, at den ikke afbøder de økonomiske tab, der for danske medier er den indirekte konsekvens af den fortsatte udbredelse af virussen. Vi opfordrer derfor regeringen til i dens fremadrettede støtte til erhvervslivet at se på hele det økonomiske økosystem, hvor danske medier som formidlere af annoncer er det yderste led i fødekæden, og derfor kan ende med at sidde tilbage med store økonomiske tab.”

Allerede før udbredelsen af coronavirussen i Danmark blev danske medier ramt af faldende annonceindtjening som resultat af rejse- og turismebranchens forståelige tilbageholdenhed med annoncering. Turisme, hotel- og restauration, fly, kultur, oplevelses og kulturbranchen er blandt dem, der under normale forhold annoncerer meget i danske medier.

Erhvervsminister Simon Kollerup nævner selv turistbranchen som en af de brancher, der skal udvikles målrettede støtteforslag til i forlængelse af regeringens nye task force. Netop turismebranchen var en af de første brancher, der begyndte at sætte deres annoncering på pause, hvilket allerede har ført til tabte annonceindtægter for danske medier.

De økonomiske konsekvenser for danske medier er nu yderligere skærpet, idet udbredelsen af coronavirussen i Danmark har konsekvenser for stort set alle danske virksomheder. Flere af disse vælger præventivt at sætte deres annoncering på pause. Det skaber en prekær situation for danske medier, der med god grund kan frygte fortsatte og massive tab på annonceindtægterne.

Mest læste

Læs også

Mediernes del af ansvaret består i at sikre, at vi har kompetencerne til at gennemskue en verden, der er stadig mere påvirket af teknologi

I 1911 beskrev historikeren Kristian Erslev i “Historiens Teknik”, hvordan man med fotografiet og de levende billeder endelig havde fået et historisk vidne, der ikke kunne manipuleres. Der gik selvfølgelig ikke ret lang tid, før det blev meget tydeligt, at det ikke var tilfældet. Et tidligt eksempel er Stalins fjernelse af Trotsky fra billeder fra 1919.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)