Rekord mange indstillinger til Danske Mediers design priser

I år er der rekord mange indstillinger til Danske Mediers digitale priser og Årets Avisside og juryerne kommer dermed på overarbejde i de to konkurrencer. Over hundrede indstillinger til Årets Avisside og mere end halvtreds indstillede projekter til de Digitale Priser sætter en tyk streg under branchens store lyst til, at sætte fokus på den kreative og troværdige kvalitetsjournalistik.

Danske Medier sætter hvert år fokus på det bedste i branchen. Der er Specialmediernes Bording pris, Ugeavisernes Årspris for de særligt succesrige lokale nyhedshistorie og Prix Radio, der fejrer det bedste inden for radio, podcast og audio.

Hvert år i april uddeler Danske Medier, Danske Mediers Digitale Priser og Årets Avisside.

De Digitale Priser uddeles i fem kategorier og belønner det bedste indenfor publicistisk og journalistiske udfoldelse på de digitale platforme. Prisen sætter fokus på det visuelle udtryk, og hvordan infografikkeren, layouteren og journalisten med kreativ udnyttelse af teknologier skaber de bedste fortællinger, brugeroplevelser, nyhedsflow, distribution, publicering og forretning.

Årets Avisside præmierer det bedste indenfor layout og design. Prisen honorerer samspillet mellem journalistik, design, form og indhold, og hvorvidt journalistikken fungerer overbevisende for læseren.

Rekord mange indstillinger

”De mange indstillinger til Danske Mediers Digitale priser vidner om, at branchen har nået en digital modenhed, hvor flere og flere kræfter bruges på forbedringer, nye ideer og større kreativitet. Den digitale pris er med årene blevet et inspirerende idekatalog for alle i branchen. Så, jo flere, jo bedre”, siger juryformand for Danske Mediers Digitale Priser Jan Birkemose.

Juryformand Marianne Bahl siger om de mere end 100 indstillede i de fem kategorier i konkurrencen Årets Avisside.

“Print is dead”.. Udsagnet matcher meget dårligt antallet af indstillinger til ’Årets avisside’. Der har aldrig har været så mange indsendte bidrag. Energien, innovationen og formidlingstrangen mangler ikke derude. Måske er det et udtryk for, at dagbladene lader print være dybdegående og nettet være bredt i sin journalistiske dækning? At man er blevet bedre til at prioritere kræfterne på redaktionerne og bedre i stand til at udvikle fantastisk visuel kommunikation?"

"I juryen ser vi på, om der er samspil mellem form og indhold, altid med historien som udgangspunkt. To præmisser som er givne. Men det der giver den specielle oplevelse, det som fanger øjet og trækker læseren ind, det er originaliteten og udførelsen. To ting som er afgørende for om priser hives hjem. Vi forventer, at der bliver rift om guldet."

Nomineringerne til de to priser offentliggøres medio marts, og priserne overrækkes ved et gå-hjem event 2. april 2020.

Deltagelse ved eventen er gratis for nominerede og medlemmer af Danske Medier.

Ikke medlemmer: 395 kr. ekskl. Moms.

Der opkræves et no-show fee på 295 kr. ekskl. moms. for medlemmer og nominerede.

Program

Læs også

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev