videnskab.dk
 

Skoleklasser søges: Deltag i nyt forskningsprojekt om netnyheder og kildekritik

Hjælp forskerne – og bliv selv klogere. Det landsdækkende forskningsprojekt ‘Nyhedstjekket’ skal undersøge unges tilgang til de nyheder, som de får serveret på nettet.

Bragt i samarbejde med Videnskab.dk

’Nyhedstjekket’, et nyt landsdækkende forskningsprojekt, søger folkeskole- og gymnasieklasser, der vil hjælpe forskerne med at undersøge danske unges tilgang til nyheder på de digitale medier.

Nyhedstjekket er for elever i 7.-10. klasse eller i gymnasiet indenfor eksempelvis samfundsfag, dansk, retorik, informatik, digital dannelse eller mediefag. Forskningsprojektet skal undersøge, hvilke nyheder de unge læser på digitale medier, hvor stor tillid de unge har til nyhederne, samt hvad de baserer denne tillid på.

Læs mere på Videnskab.dk.

Man kan som lærer gratis tilmelde sin klasse til Nyhedstjekket, som varer 2 lektioner og løber af stablen i september, uge 36 og 37.

Hjælp forskerne – de mangler viden på området
Unges kildekritiske formåen på nettet er et meget uudforsket forskningsområde, der er meget aktuelt i kraft af den senere tids udfordringer med misinformation og falske nyheder på nettet.

”Vi lever i en digital tidsalder, hvor fake news udgør en trussel for demokratiet. Men for at svare på, hvor stor truslen egentlig er, har vi brug for nogen konkrete data. Derfor undersøger vi, hvor troværdige unge menneskers news feeds er på en række sociale medier. Det er ikke noget, der er gjort før,” siger Thomas Nygren, der er lektor i didaktik ved Uppsala Universitet, og som tager del i Nyhedstjekket.

Stiller skarpt på kildekritikken på sociale medier
I dag rykker særligt de unge væk fra de traditionelle medier og får nu i højere grad deres nyheder fra sociale medier.

”Det interessante bliver at se, hvordan de unge tilgår de nyheder, som de møder her. For de sociale medier har ikke de samme filtre som traditionelle medier, hvor professionelle journalister faktatjekker og styrer, hvad der bliver bragt,” siger David Hopmann, professor ved institut for statskundskab på Syddansk Universitet, som også er en af forskerne bag Nyhedstjekket.

Nyhedstjekket vil stille ekstra skarpt på de unges håndtering af videnskabs- og forskningsrelaterede nyheder, da tidligere undersøgelser har vist, at det kan være særligt svært for unge at bedømme denne slags nyheders troværdighed.

Står på skuldrene af svensk forskning
Deltagelse i Nyhedstjekket indebærer, at klassen udfører en online opgave, der varer i to lektioner, hvor eleverne skal bedømme nyheders troværdighed. Som lærer modtager man undervisningsmateriale til de to lektioner sammen med al den information, der er brug for, i forhold til at kunne forberede og afholde lektionerne.

Nyhedstjekket bliver udført i et samarbejde mellem forskere fra Syddansk Universitet og Uppsala Universitet i Sverige, mens Videnskab.dk står for faciliteringen og formildingen af resultaterne.

Undersøgelsen foretages efter Svensk forbillede, baseret på to meget vellykkede forskningsprojekter foretaget i 2017 og 2018, hvor mere end 10.000 elever deltog.

For yderligere info om Nyhedstjekket og tilmelding, se artiklen på Videnskab.dk: Lærere søges: Deltag med klassen i nyt forskningsprojekt om nyheder og kildekritik, eller kontakt projektleder på Nyhedstjekket, Ditte Svane-Knudsen: dsk@videnskab.dk.

Det interessante bliver at se, hvordan de unge tilgår de nyheder, som de møder her. For de sociale medier har ikke de samme filtre som traditionelle medier, hvor professionelle journalister faktatjekker og styrer, hvad der bliver bragt

David Hopmann

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)