Hjælp forskerne – og bliv selv klogere. Det landsdækkende forskningsprojekt ‘Nyhedstjekket’ skal undersøge unges tilgang til de nyheder, som de får serveret på nettet.
Bragt i samarbejde med Videnskab.dk
’Nyhedstjekket’, et nyt landsdækkende forskningsprojekt, søger folkeskole- og gymnasieklasser, der vil hjælpe forskerne med at undersøge danske unges tilgang til nyheder på de digitale medier.
Nyhedstjekket er for elever i 7.-10. klasse eller i gymnasiet indenfor eksempelvis samfundsfag, dansk, retorik, informatik, digital dannelse eller mediefag. Forskningsprojektet skal undersøge, hvilke nyheder de unge læser på digitale medier, hvor stor tillid de unge har til nyhederne, samt hvad de baserer denne tillid på.
Man kan som lærer gratis tilmelde sin klasse til Nyhedstjekket, som varer 2 lektioner og løber af stablen i september, uge 36 og 37.
Hjælp forskerne – de mangler viden på området
Unges kildekritiske formåen på nettet er et meget uudforsket forskningsområde, der er meget aktuelt i kraft af den senere tids udfordringer med misinformation og falske nyheder på nettet.
”Vi lever i en digital tidsalder, hvor fake news udgør en trussel for demokratiet. Men for at svare på, hvor stor truslen egentlig er, har vi brug for nogen konkrete data. Derfor undersøger vi, hvor troværdige unge menneskers news feeds er på en række sociale medier. Det er ikke noget, der er gjort før,” siger Thomas Nygren, der er lektor i didaktik ved Uppsala Universitet, og som tager del i Nyhedstjekket.
Stiller skarpt på kildekritikken på sociale medier
I dag rykker særligt de unge væk fra de traditionelle medier og får nu i højere grad deres nyheder fra sociale medier.
”Det interessante bliver at se, hvordan de unge tilgår de nyheder, som de møder her. For de sociale medier har ikke de samme filtre som traditionelle medier, hvor professionelle journalister faktatjekker og styrer, hvad der bliver bragt,” siger David Hopmann, professor ved institut for statskundskab på Syddansk Universitet, som også er en af forskerne bag Nyhedstjekket.
Nyhedstjekket vil stille ekstra skarpt på de unges håndtering af videnskabs- og forskningsrelaterede nyheder, da tidligere undersøgelser har vist, at det kan være særligt svært for unge at bedømme denne slags nyheders troværdighed.
Står på skuldrene af svensk forskning
Deltagelse i Nyhedstjekket indebærer, at klassen udfører en online opgave, der varer i to lektioner, hvor eleverne skal bedømme nyheders troværdighed. Som lærer modtager man undervisningsmateriale til de to lektioner sammen med al den information, der er brug for, i forhold til at kunne forberede og afholde lektionerne.
Nyhedstjekket bliver udført i et samarbejde mellem forskere fra Syddansk Universitet og Uppsala Universitet i Sverige, mens Videnskab.dk står for faciliteringen og formildingen af resultaterne.
Undersøgelsen foretages efter Svensk forbillede, baseret på to meget vellykkede forskningsprojekter foretaget i 2017 og 2018, hvor mere end 10.000 elever deltog.
For yderligere info om Nyhedstjekket og tilmelding, se artiklen på Videnskab.dk: Lærere søges: Deltag med klassen i nyt forskningsprojekt om nyheder og kildekritik, eller kontakt projektleder på Nyhedstjekket, Ditte Svane-Knudsen: dsk@videnskab.dk.
Det interessante bliver at se, hvordan de unge tilgår de nyheder, som de møder her. For de sociale medier har ikke de samme filtre som traditionelle medier, hvor professionelle journalister faktatjekker og styrer, hvad der bliver bragt
David Hopmann