1
 

Vi tager ansvar for indholdet: Mærkningsordning taget flot imod

I juni lancerede Danske Medier sammen med Pressenævnet en mærkningsordning, der giver Danske Mediers medlemmer mulighed for at mærke sine publiceringer med: ”Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”. Store og små mediehuse og medier har siden taget mærkningsordningen i brug.

Danske Mediers medlemmer har siden juni måned haft mulighed for at synliggøre, at medierne står til ansvar for deres redaktionelle indhold.

Mærkningsordningen er siden lanceringen blevet taget flot i mod, og en række medier anvender allerede mærkningen på print og digitalt.

”Vi har siden lanceringen oplevet stor opbakning og interesse fra medlemmerne, og nu hvor vi er kommet på den anden side af sommeren, kan vi konstatere, at mærket allerede er taget bredt i brug digitalt og på print. Mærkningen er selvfølgelig rettet mod medieforbrugerne, os alle sammen, men det er fra vores perspektiv også opløftende, at mærkningsordningen har givet anledning til debat i branchen via ledere og debatter rundt omkring på medierne,” siger adm. direktør i Danske Medier, Morten Langager, der henviser til eksempelvis Nordjyske.dk og Journalisten.dk.

Blandt medierne, der allerede har taget mærket i brug, er både større og mindre mediehuse og medier, herunder Nordjyske, Brande Bladet, Fagbladet FOA, Bonnier Publications, JP/Politikens Hus, Herlev Bladet og Nordiske Medier.

Læs mere om Mærkningsordningen på danskemedier.dk her og i dette Ritzau-telegram.
Vejledning og regelsæt for mærkning af ansvarlighed kan tilgås her.

Medlemmer i Danske Medier, der er tilmeldt Pressenævnet, og som ønsker at anvende mærkningsordningen bedes rette henvendelse til Christoffer Lehmann, cle@danskemedier.dk.

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev