1
 

Vi tager ansvar for indholdet: Mærkningsordning taget flot imod

I juni lancerede Danske Medier sammen med Pressenævnet en mærkningsordning, der giver Danske Mediers medlemmer mulighed for at mærke sine publiceringer med: ”Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”. Store og små mediehuse og medier har siden taget mærkningsordningen i brug.

Danske Mediers medlemmer har siden juni måned haft mulighed for at synliggøre, at medierne står til ansvar for deres redaktionelle indhold.

Mærkningsordningen er siden lanceringen blevet taget flot i mod, og en række medier anvender allerede mærkningen på print og digitalt.

”Vi har siden lanceringen oplevet stor opbakning og interesse fra medlemmerne, og nu hvor vi er kommet på den anden side af sommeren, kan vi konstatere, at mærket allerede er taget bredt i brug digitalt og på print. Mærkningen er selvfølgelig rettet mod medieforbrugerne, os alle sammen, men det er fra vores perspektiv også opløftende, at mærkningsordningen har givet anledning til debat i branchen via ledere og debatter rundt omkring på medierne,” siger adm. direktør i Danske Medier, Morten Langager, der henviser til eksempelvis Nordjyske.dk og Journalisten.dk.

Blandt medierne, der allerede har taget mærket i brug, er både større og mindre mediehuse og medier, herunder Nordjyske, Brande Bladet, Fagbladet FOA, Bonnier Publications, JP/Politikens Hus, Herlev Bladet og Nordiske Medier.

Læs mere om Mærkningsordningen på danskemedier.dk her og i dette Ritzau-telegram.
Vejledning og regelsæt for mærkning af ansvarlighed kan tilgås her.

Medlemmer i Danske Medier, der er tilmeldt Pressenævnet, og som ønsker at anvende mærkningsordningen bedes rette henvendelse til Christoffer Lehmann, cle@danskemedier.dk.

Mest læste

Læs også

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Overblik over trepartsaftalen: Den er endnu et vigtigt skridt på vejen

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en trepartsaftale. Den sikrer en midlertidig lønkompensationsordning for fyringstruede lønmodtagere på det private arbejdsmarked. Aftalen er endnu et vigtigt skridt imod, at de økonomiske konsekvenser af COVID-19 begrænses mest muligt for både arbejdsgivere og medarbejdere.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)