Debat
Den 3. juni vedtog Folketinget den danske implementering af flere dele af EU’s direktiv om ophavsret. Artikel 15, den såkaldte publishers’ right, har været det suverænt mest omtalte element i direktivet, da den betyder, at selv korte uddrag af mediers indhold vil være ophavsretsligt beskyttet.
Artiklen åbner for, at medier kan forhandle med techgiganterne om brugen af deres indhold. I Danmark tog regeringen efter vedvarende fokus fra Danske Medier et skridt yderligere, da man med implementeringen samtidig sikrede, at medier skal have mulighed for at gå sammen og forhandle kollektivt med techgiganterne.
Den mulighed vil EU-parlamentariker Morten Løkkegaard nu have indskrevet i EU’ store lovpakke for digitale markeder, som der i EU arbejdes intensivt på (Digital Markets Act). Derfor vil Løkkegaard have den danske regering og kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen til at presse på for, at det danske princip om mediernes kollektive forhandlingsret bliver indskrevet i Digital Markets Act og derved bliver et princip på tværs af EU-lande.
“Nu må vi få regeringen ud af busken. Hvis vi skal stille danske medier bedst muligt i forhandlingerne med it-kæmper, er det igennem EU. Og det bør regeringen anerkende,” udtaler Morten Løkkegaard til Mediawatch.
Formålet med Digital Markets Act er at sikre mere fair konkurrence på det digitale marked i lyset af techgiganternes dominerende position.
Danske Medier bidrager til arbejdet med udformningen af lovpakken via dialog med danske EU-parlamentarikere og via vores europæiske samarbejdspartnere. Her har Danske Medier også tidligere argumenteret for, at mediers ret til kollektive forhandlinger med techgiganter bør indskrives i Digital Markets Act.