Morten Løkkegaard
 

Løkkegaard: Dansk model for forhandlinger med techgiganter skal skrives ind i EU’s digitale lovpakke

Debat

Den 3. juni vedtog Folketinget den danske implementering af flere dele af EU’s direktiv om ophavsret. Artikel 15, den såkaldte publishers’ right, har været det suverænt mest omtalte element i direktivet, da den betyder, at selv korte uddrag af mediers indhold vil være ophavsretsligt beskyttet.

Artiklen åbner for, at medier kan forhandle med techgiganterne om brugen af deres indhold. I Danmark tog regeringen efter vedvarende fokus fra Danske Medier et skridt yderligere, da man med implementeringen samtidig sikrede, at medier skal have mulighed for at gå sammen og forhandle kollektivt med techgiganterne.

Den mulighed vil EU-parlamentariker Morten Løkkegaard nu have indskrevet i EU’ store lovpakke for digitale markeder, som der i EU arbejdes intensivt på (Digital Markets Act). Derfor vil Løkkegaard have den danske regering og kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen til at presse på for, at det danske princip om mediernes kollektive forhandlingsret bliver indskrevet i Digital Markets Act og derved bliver et princip på tværs af EU-lande.

“Nu må vi få regeringen ud af busken. Hvis vi skal stille danske medier bedst muligt i forhandlingerne med it-kæmper, er det igennem EU. Og det bør regeringen anerkende,” udtaler Morten Løkkegaard til Mediawatch.

Formålet med Digital Markets Act er at sikre mere fair konkurrence på det digitale marked i lyset af techgiganternes dominerende position.

Danske Medier bidrager til arbejdet med udformningen af lovpakken via dialog med danske EU-parlamentarikere og via vores europæiske samarbejdspartnere. Her har Danske Medier også tidligere argumenteret for, at mediers ret til kollektive forhandlinger med techgiganter bør indskrives i Digital Markets Act.

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev