Ny vejledning om arbejdsgivers forebyggelse af sundhedsskadelige krænkende handlinger på arbejdspladsen

Danske Mediers Arbejdsgiverforening 
Orientering nr. 3/2019
Arbejdsmiljø
5. marts 2019

Baggrunden for vejledningen

En ny bestemmelse i bekendtgørelse om arbejdets udførelse trådte i kraft den 18. november 2018. Med bestemmelsen følger, at Arbejdstilsynet nu har mulighed for at give påbud til arbejdsgiver om manglende forebyggelse af krænkende handlinger, som ikke har mobbebehandlingens systematik. Vejledningen, der bakkes op af arbejdsmarkedets parter, præciserer bl.a., hvad der skal forstås ved krænkende handlinger, og hvordan de kan forebygges på arbejdspladserne.

Arbejdstilsynets nye påtaleret

Med den nye bestemmelse har Arbejdstilsynet fra den 15. marts 2019 mulighed for, at træffe afgørelse, hvis der fx er tale om, at sundhedsskadelige krænkelser på arbejdspladsens går ud over skiftende personer eller efter et uforudsigeligt mønster. Arbejdstilsynet har ligeledes fået mulighed for at påtale enkeltstående grove krænkelser. Der skal dog være tale om potentielt traumatiserende krænkelser, som fx grove handlinger af seksuel karakter. Tidligere havde Arbejdstilsynet kun påtaleret, hvis der var tale om systematisk mobning eller seksuel chikane over en længere periode.

Konkrete ændringer for arbejdsgiver?

Den nye bestemmelse og tilhørende vejledning medfører ingen materielle ændringer af arbejdsgivers pligt til at forebygge fx mobning og seksuel chikane på arbejdspladsen. Det er udelukkende Arbejdstilsynets påtaleret, der blevet udvidet. Særligt i forhold til enkeltstående krænkende handlinger, har Arbejdstilsynet kun påtaleret over for virksomheden, hvis de kan påvise, at ledelsen/lederen havde kendskab til hændelsen, men undlod at handle herpå.

Henvendelse
Eventuelle spørgsmål i denne forbindelse kan rettes til Thomas Rønnow på telefonnummer 33974248 eller e-mail tr@mediearbejdsgiverne.dk.

Mest læste

Læs også

En af Europas 100 mest indflydelsesrige personer taler på Programmatic 2019

Årets store Programmatic-konference om digital markedsføring er ved at tage form med masser af spændende talere og temaer. IAB Danmark er meget stolte af at kunne præsentere Gerd Leonhard på talerlisten. Han er af Wired Magazine benævnt som en af Europas 100 mest indflydelsesrige personer, og The Wall Street Journal omtaler som en af verdens ledende medie-futurister.

Lyt med på Radiodays

Var du på Radiodays, men ærgrede dig over at du umuligt kunne nå at høre alle de knap 80 talere? Eller nåede du slet ikke afsted, og har siden hørt, at både ham Tom Webster fra Edison Research gav gode tips til podcasting, Peter Stewart gav insights om Smart Speaker og Tracy Johnson fortalte hvordan du kan fastholde lytterne? Fortvivl ikke! Lyt med.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)