Ny vejledning om arbejdsgivers forebyggelse af sundhedsskadelige krænkende handlinger på arbejdspladsen

Danske Mediers Arbejdsgiverforening 
Orientering nr. 3/2019
Arbejdsmiljø
5. marts 2019

Baggrunden for vejledningen

En ny bestemmelse i bekendtgørelse om arbejdets udførelse trådte i kraft den 18. november 2018. Med bestemmelsen følger, at Arbejdstilsynet nu har mulighed for at give påbud til arbejdsgiver om manglende forebyggelse af krænkende handlinger, som ikke har mobbebehandlingens systematik. Vejledningen, der bakkes op af arbejdsmarkedets parter, præciserer bl.a., hvad der skal forstås ved krænkende handlinger, og hvordan de kan forebygges på arbejdspladserne.

Arbejdstilsynets nye påtaleret

Med den nye bestemmelse har Arbejdstilsynet fra den 15. marts 2019 mulighed for, at træffe afgørelse, hvis der fx er tale om, at sundhedsskadelige krænkelser på arbejdspladsens går ud over skiftende personer eller efter et uforudsigeligt mønster. Arbejdstilsynet har ligeledes fået mulighed for at påtale enkeltstående grove krænkelser. Der skal dog være tale om potentielt traumatiserende krænkelser, som fx grove handlinger af seksuel karakter. Tidligere havde Arbejdstilsynet kun påtaleret, hvis der var tale om systematisk mobning eller seksuel chikane over en længere periode.

Konkrete ændringer for arbejdsgiver?

Den nye bestemmelse og tilhørende vejledning medfører ingen materielle ændringer af arbejdsgivers pligt til at forebygge fx mobning og seksuel chikane på arbejdspladsen. Det er udelukkende Arbejdstilsynets påtaleret, der blevet udvidet. Særligt i forhold til enkeltstående krænkende handlinger, har Arbejdstilsynet kun påtaleret over for virksomheden, hvis de kan påvise, at ledelsen/lederen havde kendskab til hændelsen, men undlod at handle herpå.

Henvendelse
Eventuelle spørgsmål i denne forbindelse kan rettes til Thomas Rønnow på telefonnummer 33974248 eller e-mail tr@mediearbejdsgiverne.dk.

Mest læste

Læs også

Digital kommunikationsmedarbejder til Danske Medier

Danske Medier styrker det strategisk kommunikative arbejde og søger en digital kommunikationsmedarbejder, der sammen med de øvrige medarbejdere kan varetage Danske Mediers kommunikation i tilknytning til såvel interessevaretagelse som medlemsaktiviteter.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Oplæg om den administrative håndtering af den nye ferielov

Volder samspillet mellem eIndkomst, Feriepengeinfo og FerieKonto problemer hos jer? Og er I heller ikke helt skarpe på, hvordan I skal forholde jer til de indefrosne feriemidler i overgangsperioden fra gammel til ny ferieordning? Så få svarene her.

Nordic Media Programme begynder i København januar 2020

En døråbner til virkeligheden og til et fantastisk netværk. Sådan beskriver tidligere NMP-deltagere Nordic Media Programme, der i 2020 gennemføres for 26. gang. NMP er et af de ældste og mest aktive forløb for professionel lederudvikling i Norden.

Kursus for distributører 21.-22. oktober 2019

På kurset vil der blive lagt vægt på en grundlæggende forståelse af de to distributionsoverenskomster. Kurset er derfor særlig relevant for nye distributører, men erfarne distributører er også meget velkomne og vil kunne bidrage med erfaring fra egne sager.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)