Ny vejledning om arbejdsgivers forebyggelse af sundhedsskadelige krænkende handlinger på arbejdspladsen

Danske Mediers Arbejdsgiverforening 
Orientering nr. 3/2019
Arbejdsmiljø
5. marts 2019

Baggrunden for vejledningen

En ny bestemmelse i bekendtgørelse om arbejdets udførelse trådte i kraft den 18. november 2018. Med bestemmelsen følger, at Arbejdstilsynet nu har mulighed for at give påbud til arbejdsgiver om manglende forebyggelse af krænkende handlinger, som ikke har mobbebehandlingens systematik. Vejledningen, der bakkes op af arbejdsmarkedets parter, præciserer bl.a., hvad der skal forstås ved krænkende handlinger, og hvordan de kan forebygges på arbejdspladserne.

Arbejdstilsynets nye påtaleret

Med den nye bestemmelse har Arbejdstilsynet fra den 15. marts 2019 mulighed for, at træffe afgørelse, hvis der fx er tale om, at sundhedsskadelige krænkelser på arbejdspladsens går ud over skiftende personer eller efter et uforudsigeligt mønster. Arbejdstilsynet har ligeledes fået mulighed for at påtale enkeltstående grove krænkelser. Der skal dog være tale om potentielt traumatiserende krænkelser, som fx grove handlinger af seksuel karakter. Tidligere havde Arbejdstilsynet kun påtaleret, hvis der var tale om systematisk mobning eller seksuel chikane over en længere periode.

Konkrete ændringer for arbejdsgiver?

Den nye bestemmelse og tilhørende vejledning medfører ingen materielle ændringer af arbejdsgivers pligt til at forebygge fx mobning og seksuel chikane på arbejdspladsen. Det er udelukkende Arbejdstilsynets påtaleret, der blevet udvidet. Særligt i forhold til enkeltstående krænkende handlinger, har Arbejdstilsynet kun påtaleret over for virksomheden, hvis de kan påvise, at ledelsen/lederen havde kendskab til hændelsen, men undlod at handle herpå.

Henvendelse
Eventuelle spørgsmål i denne forbindelse kan rettes til Thomas Rønnow på telefonnummer 33974248 eller e-mail tr@mediearbejdsgiverne.dk.

Mest læste

Læs også

Status på nødhjælp til virksomheder og gældende regler for arbejdsgivere: Gode første skridt, men flere instrumenter vil skulle i brug

Hos Danske Medier følger vi løbende udviklingen for vores medlemmer og er opmærksomme på, at mange allerede i en periode har været ramt af markante økonomiske tab som følge af faldende annonceindtægter. Danske Medier hæfter sig for nuværende ved, at der også fra regeringens side bliver udtrykt forståelse af, at flere instrumenter vil skulle i brug.

Overenskomstforhandlingerne er skudt i gang

Størstedelen af overenskomsterne på det private arbejdsmarked skal fornys med virkning fra den 1. marts 2020. Det gælder naturligvis også for overenskomsterne i Danske Mediers Arbejdsgiverforening, der dækker det redaktionelle område, det grafiske område, funktionærområdet og distributionsområdet.

Danske Medier søger politisk konsulent

Danske Medier styrker det politiske arbejde og søger en politisk konsulent, der sammen med de øvrige medarbejdere kan understøtte Danske Mediers fokus på interessevaretagelse, rådgivning og medlemsarrangementer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)