DMA_artikel
 

Overenskomstforhandlingerne er skudt i gang

Størstedelen af overenskomsterne på det private arbejdsmarked skal fornys med virkning fra den 1. marts 2020. Det gælder naturligvis også for overenskomsterne i Danske Mediers Arbejdsgiverforening, der dækker det redaktionelle område, det grafiske område, funktionærområdet og distributionsområdet.

”Overenskomstforhandlingerne er livsnerven i den danske arbejdsmarkedsmodel. Det er tidspunktet, hvor parterne har mulighed for at tilpasse overenskomsterne og sikre, at overenskomsterne også passer til de udfordringer, som både medarbejdere og virksomheder står overfor i dag og i fremtiden” siger Thomas Rønnow, der er viceadministrerende direktør i Danske Mediers Arbejdsgiverforening.

I løbet af sensommeren og efteråret 2019 har Danske Mediers Arbejdsgiverforening indsamlet overenskomsttemaer og krav til overenskomstforhandlingerne hos medlemsvirksomhederne. Og ifølge Thomas Rønnow er retningen klar.

”Der er ingen tvivl om, at tilstedeværelse i den betalte arbejdstid, fleksibilitet og afbureaukratisering af overenskomsterne står højt på ønskelisten hos vores medlemmer. Samtidig har vi et vågent øje på økonomien i aftalerne, så omkostningsniveauet kommer til at afspejle de økonomiske udfordringer i branchen.”

Thomas Rønnow

DMA har allerede nu afholdt åbningsmøder med størstedelen af de forskellige overenskomstparter, og forhandlingerne om de journalistiske overenskomster med Dansk Journalistforbund er for alvor gået i gang i denne uge.

Målet er at aftalerne om overenskomstfornyelserne er afsluttede senest ved udgangen af februar måned. Forligsmanden har dog mulighed for at udsætte en evt. konflikt i op til fire uger, hvorefter et samlet mæglingsforslag forhåbentligt skal til afstemning. Resultatet af afstemningen forventes i slutningen af april.

Thomas Rønnow
Viceadministrerende direktør hos Danske Medier & Danske Mediers Arbejdsgiverforening, advokat

thr@mediearbejdsgiverne.dk
Mobil: 21 79 94 38
Dir. tlf: 33 97 40 00​

 

Danske Medier

Pia Rude Truelsen
Overenskomstchef, advokat (L)

prt@mediearbejdsgiverne.dk
Mobil: 21 37 10 52
Dir. nr.: 33 97 42 50

Mest læste

Læs også

Status på nødhjælp til virksomheder og gældende regler for arbejdsgivere: Gode første skridt, men flere instrumenter vil skulle i brug

Hos Danske Medier følger vi løbende udviklingen for vores medlemmer og er opmærksomme på, at mange allerede i en periode har været ramt af markante økonomiske tab som følge af faldende annonceindtægter. Danske Medier hæfter sig for nuværende ved, at der også fra regeringens side bliver udtrykt forståelse af, at flere instrumenter vil skulle i brug.

Danske Medier søger politisk konsulent

Danske Medier styrker det politiske arbejde og søger en politisk konsulent, der sammen med de øvrige medarbejdere kan understøtte Danske Mediers fokus på interessevaretagelse, rådgivning og medlemsarrangementer.

Digital kommunikationsmedarbejder til Danske Medier

Danske Medier styrker det strategisk kommunikative arbejde og søger en digital kommunikationsmedarbejder, der sammen med de øvrige medarbejdere kan varetage Danske Mediers kommunikation i tilknytning til såvel interessevaretagelse som medlemsaktiviteter.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Oplæg om den administrative håndtering af den nye ferielov

Volder samspillet mellem eIndkomst, Feriepengeinfo og FerieKonto problemer hos jer? Og er I heller ikke helt skarpe på, hvordan I skal forholde jer til de indefrosne feriemidler i overgangsperioden fra gammel til ny ferieordning? Så få svarene her.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)