
Fine takter i EU’s nye regulering af det digitale marked
”Der er gjort tiltag for at sikre mere fri konkurrence på det digitale marked, og det er positivt, at der tilsigtes øget transparens på sociale medier, mere gennemsigtighed om annoncer og bedre beskyttelse af bl.a. mediers kundedata. Det skaber dog noget uklarhed, at visse meget centrale regler er udlagt som punkter Kommissionen kan specificere hen ad vejen,” udtaler Allan Sørensen, EU Policy Officer i Danske Medier.

Dansk rapport dokumenterer: Platformenes dataindsamling er konkurrenceforvridende
Vi håber, at undersøgelsens resultater på sigt kan være med til at skabe mere fair markedsvilkår, udtaler Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier.
Dansk Podcast Index fejrer etårs fødselsdag
Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark?

Brev til erhvervsministeren om konsekvenserne af en Ja tak-ordning
Danske Medier advarer mod at indføre en såkaldt Ja tak-ordning for adresseløse reklamer. En Ja tak-ordning kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for lokalaviserne og svække det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.

Digital annoncering taber pusten – og væksten går internationalt
Den samlede online annonceomsætning steg med blot 7% svarende til 557 mio. kr. i 2019, viser den årlige online markedsstatistik fra Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.

mereRadio samler endnu flere danske radiostationer
Ved lanceringen i september tilbød mereRadio alle de danske nationale og lokale kommercielle stationer en fælles distributionsplatform. Nu bliver der også mulighed for at de mange mindre ikke-kommercielle kanaler bliver tilgængelige i tjenesten.

Lever jeres hjemmeside op til Datatilsynets nye krav til samtykke?
Danske Medier inviterer i samarbejde med advokatfirmaet Plesner medlemmer til et cookie-seminar onsdag 5. maj, hvor vi gennemgår både lovgivning, vejledning og praktiske løsninger.

Sæt kryds i kalenderen: Ugeavisernes Efterårsseminar 2020
Ugeavisernes Efterårsseminar 2020 afholdes onsdag 30. september på Hotel Koldingfjord.

Ny databeskyttelse overlader danskernes privatliv til Big Tech
Danske Medier ser med bekymring på, at Datatilsynets nye retningslinjer fører til mindre dansk kvalitetsindhold og skubber nyhedsbrugerne i armene på Google og Facebook.

Gode digitale intentioner fra Kommissionen
EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.
Mest læste
- Danske Medier præsenterer medieudspil: Vi skal tage opgøret med techgiganterne og sikre lokale og regionale medier
De lokale og regionale medier skal prioriteres i det kommend... - Fire nye modtagere af mediestøtte i 2020
Medienævnet har fordelt foreløbig 358 mio. kr. i redaktionel... - Hvordan sikrer vi fair konkurrence på det digitale marked?
At sikre mere fair konkurrence på det digitale marked er for... - Ny undersøgelse: Journalistiske medier er vigtigst for et oplyst samfund
Publicistisk Barometer 2019: Ny rapport undersøger oplevelse... - Covid-19 sendte danskerne ind på nyhedsmediernes hjemmesider – og øgede betalingsvilligheden
Coronakrisen medførte en massiv stigning i danskernes behov...
Mest læste
- Danske Medier præsenterer medieudspil: Vi skal tage opgøret med techgiganterne og sikre lokale og regionale medier
De lokale og regionale medier skal prioriteres i det kommend... - Fire nye modtagere af mediestøtte i 2020
Medienævnet har fordelt foreløbig 358 mio. kr. i redaktionel... - Hvordan sikrer vi fair konkurrence på det digitale marked?
At sikre mere fair konkurrence på det digitale marked er for... - Ny undersøgelse: Journalistiske medier er vigtigst for et oplyst samfund
Publicistisk Barometer 2019: Ny rapport undersøger oplevelse... - Covid-19 sendte danskerne ind på nyhedsmediernes hjemmesider – og øgede betalingsvilligheden
Coronakrisen medførte en massiv stigning i danskernes behov...