Newspaper with tablet on table
 

Brev til erhvervsministeren om konsekvenserne af en Ja tak-ordning

Danske Medier advarer mod at indføre en såkaldt Ja tak-ordning for adresseløse reklamer. En Ja tak-ordning kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for lokale aviser og svække det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.

Danske Medier har derfor sammen med en lang række organisationer sendt et brev til erhvervsministeren. I brevet gør vi opmærksom på de konsekvenser, som en såkaldt Ja tak-ordning vil have for lokale aviser, erhvervslivet og foreningslivet.

Ja tak-ordning kan føre til, at lokale aviser må lukke

For Danske Medier er det særligt bekymrende, at en såkaldt Ja tak-ordning kan føre til, at lokale aviser lukker, idet en ændring af den eksisterende Nej-tak ordning kan resultere i et fald i den samlede mængde af husstandsomdelte tryksager. Det vil få prisen for distribution af lokalaviserne, som i forvejen er pressede økonomisk som følge af faldende annonceindtægter, til at stige.

1

Nikolaj Lægaard Simonsen
Politisk Konsulent

nls@danskemedier.dk
Mobil: 40 42 42 63

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)