erhvervs
 

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Ved et tilsyn undersøger Erhvervsstyrelsen, om alle regler er overholdt. De kontrollerer blandt andet:

  • At der ikke er sat cookies inden samtykke.
  • At formål ikke er forudafkrydset.
  • At alle formål, tredjeparter og indsamlede oplysninger er tydeligt beskrevet.
  • At videre brug af et website ikke tolkes som et samtykke.

Til Danske Medier uddyber Erhvervsstyrelsen:

’De mangler, som vi oftest støder på, er utilstrækkelige samtykketekster. Det er vigtigt, at ordlyden er kort og letforståelig, men det er også et krav, at den er præcis. Det duer ikke kun at skrive, at der ”bl.a. bruges cookies til markedsføring”. Det skal fremgå, hvis der er tale om tredjeparter og alle formål skal være klart beskrevet. Desuden påtaler vi, hvis der er uklassificerede cookies på sitet. Endelig har vi i nogle tilfælde udbedt os redegørelse for, at de cookies, som deklareres som ’nødvendige’ eller sættes uden samtykke vitterligt også er teknisk nødvendige’, uddyber Erhvervsstyrelsen.

Erhvervsstyrelsen siger desuden, at der endnu ikke har været alvorlige sager, hvor styrelsen har fundet det nødvendigt at skride til politianmeldelse med henblik på bøde. Det dialogbaserede tilsyn fungerer godt, og hvis der er områder, som Erhvervsstyrelsen beder om at få forklaret eller udbedret, så er udgivere generelt hurtige til at svare og finde bedre løsninger i overensstemmelse med styrelsens vejledning.

Erhvervsstyrelsen siger dog afslutningsvis, at det er klart, at der kan forekomme mere alvorlige sanktioner, hvis man som indehaver af en hjemmeside ikke reagerer på deres henvendelse.

Erhvervsstyrelsen vejleder gerne i spørgsmål til cookiereglerne og henvendelse kan ske til privacypost@erst.dk eller på telefon: 35291000.

Erhvervsstyrelsen har desuden udarbejdet en vejledning for cookiereglerne, som kan tilgås her.

For medlemmer kan Danske Medier desuden altid kontaktes med henblik på konkret vejledning.

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev