Danske Medier om Copyright-reform: Vigtig anerkendelse af udgiverne

Efter mere end to og et halvt års forhandlinger er EU-Kommissionen, Parlamentet og medlemslandene blevet enige om nye regler for ophavsretten. 

”Vi har endnu kun set hovedkonklusionerne i aftalen, men vores umiddelbare indtryk er positivt. Copyright-reformen er vigtig i forhold til udgivernes rettigheder. Aftalen skal beskytte medierne mod uretmæssig udnyttelse af indholdet og sikre muligheden for en fair kompensation fra techgiganterne og andre, der udnytter mediernes indhold”, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Direktivet indebærer bl.a. indførelsen af nye rettigheder for udgivere, så de kan kræve et vederlag, hvis andre tjenester ønsker at bruge deres indhold. Beskyttelsen omfatter dog ikke ”individuelle ord og meget korte uddrag”, også kaldet snippets.

”Djævlen ligger i detaljen. Vi vil derfor nu nærstudere aftaleteksten og fremadrettet bliver det vigtigt at holde øje med, hvordan kompromiset om snippets bliver fortolket. Parlamentet skal stemme om aftalen i begyndelsen af april og to år derefter skal medlemslandene implementere direktivet. I den periode vil Danske Medier aktivt bidrage til, hvordan direktivet skal implementeres i Danmark, herunder hvordan kompensationerne til medierne skal foregå”, udtaler Morten Langager, og fortsætter,

”Det har været et langstrakt forløb at få reformen på plads og vi har i Danske Medier længe kæmpet for at nå hertil. Derfor er det positivt, at der nu er landet en aftale. Som vi kan læse hovedkonklusionerne, får vi anerkendt rettighederne til det indhold, som vores medier hver dag bruger store ressourcer på at udvikle. Det er et vigtig skridt i den rigtige retning og det er en styrkelse af den vigtige kvalitetsjournalistik, som er et fundament for vores demokrati”.

Direktivet kommer også til at medføre ændringer for videoplatforme som fx YouTube, der bliver pålagt at indgå aftaler med alle de rettighedshavere, som måtte ønske det. Platforme bliver dog ikke automatisk ansvarlige for brud på ophavsrettigheder i det materiale, som deres brugere uploader, hvis platformen gør en ”bedst mulig indsats” for at forhindre, at indholdet bliver tilgængeligt for andre.

Spørgsmål om processen omkring Copyright-aftalen kan rettes til chefjurist, Holger Rosendal.

Vi har endnu kun set hovedkonklusionerne i aftalen, men vores umiddelbare indtryk er positivt. Copyright-reformen er vigtig i forhold til udgivernes rettigheder.

Morten Langager, adm. direktør Danske Medier

Mest læste

Læs også

Google udfaser tredjeparts-cookies

Google skriver på deres blog, at de vil udfase understøttelse af tredjeparts-cookies i deres Chrome-browser inden for to år. I takt med lignende tiltag fra de øvrige førende browserudbydere, må det ses som en reel afvikling af den mest udbredte teknologi inden for programmatic, profilering, retargeting og trafikmåling. Det rejser en del spørgsmål og på nuværende tidspunkt er der usikkerhed om konsekvenserne.

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)