MicrosoftTeams-image
 

Danske Medier støtter kulturministerens lovforslag, så medier får mulighed for at forhandle kollektivt med techgiganter, der bringer uddrag af mediers indhold

Kulturministeren har 26. marts 2021 fremsat lovforslag om ændring af ophavsretsloven, som betyder, at korte uddrag af mediernes journalistik nu vil være ophavsretligt beskyttet. Danske Medier støtter lovforslaget, som også vil sikre, at medierne kan forhandle kollektivt med techgiganter, der bringer mediernes indhold på deres platforme.

Kulturministeren har fremsat lovforslag om ændring af ophavsretsloven. Det er dele af EU’s direktiv om ophavsret, som skal være implementeret i dansk lov inden 7. juni i år, og som betyder, at også korte uddrag af mediers indhold nu vil være beskyttet.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:

”Det er vores håb, at lovforslagets afklaring af spillereglerne kan sikre, at vi har de samme regler i det digitale rum, som vi altid har haft i det analoge rum. Udviklingen af journalistisk indhold er afgørende for vores demokrati, og derfor er det nødvendigt, at medierne får mulighed for at bestemme, hvordan og hvor uddrag af deres indhold bliver vist,” siger Louise Brincker.

Danske Medier mener, at det er centralt, at lovforslaget giver medierne mulighed for at forhandle kollektivt med techgiganterne, og at tvister mellem et kollektivt forvaltningsselskab og techgiganterne kan indbringes for Ophavsretslicensnævnet. Det er desuden centralt, at det står ethvert medie frit for, om de ønsker at forhandle med techgiganterne på egen hånd eller igennem et kollektivt forvaltningsselskab.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker fortsætter:

”Det er et demokratisk gode, at man via mediernes journalistik kan forholde sig til vigtige samfundsspørgsmål direkte på en platform som Facebook, og at man på Google kan danne sig et overblik over troværdig information om et givent emne. Så diskussionen har aldrig handlet om links, men derimod om, at medierne, hvis de økonomisk set skal blive ved med at kunne producere journalistik, skal have mulighed for at indgå aftaler med techgiganterne om den værdi, som uddrag af deres indhold skaber på techgiganternes platforme.”

Mest læste

Læs også

Danske Mediers Digitale Priser 2020

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2020? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers Digitale Priser 2020.

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)