Allan Sørensen
 

Danske Mediers cookie-vejledning

På grundlag af drøftelser med bl.a. Datatilsynet og IAB Europe er Danske Medier kommet frem til en udformning af et cookiesamtykke, der både er godkendt af IAB Europe i henhold til TCF v2, og som Datatilsynet ikke har afvist. Tilsynet ønsker af gode grunde ikke at give forhåndsgodkendelse ud fra en generel vejledning, da de vil bevare muligheden for at kunne vurdere anderledes i en konkret sag.
 
En central forskel i forhold til Datatilsynets egen vejledning er muligheden for at anvende en ”Accepter alle” knap, som Danske Medier ser som en væsentlig forbedring frem for at skulle bede brugere om at tilvælge alle formål enkeltvist og efterfølgende bekræfte deres valg. Når man ikke må tilskynde brugere til at afgive samtykke ved fx kun at tilbyde mulighed for afvisning på en underliggende side, må det nødvendigvis også omvendt gælde, at brugere skal kunne afgive et samtykke lige så let som at afvise det.
 
Det er fortsat en teknisk og konkurrencemæssig udfordring, at danske udgivere som nogle af de eneste i verden er pålagt at skulle tilbyde granuleret valg i første lag. Mange internationale CMP-løsninger tilbyder slet ikke den funktionalitet pt., da det i andre lande er tilstrækkeligt at tilbyde valg mellem formål under ”indstillinger”.

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)