På grundlag af drøftelser med bl.a. Datatilsynet og IAB Europe er Danske Medier kommet frem til en udformning af et cookiesamtykke, der både er godkendt af IAB Europe i henhold til TCF v2, og som Datatilsynet ikke har afvist. Tilsynet ønsker af gode grunde ikke at give forhåndsgodkendelse ud fra en generel vejledning, da de vil bevare muligheden for at kunne vurdere anderledes i en konkret sag.
En central forskel i forhold til Datatilsynets egen vejledning er muligheden for at anvende en ”Accepter alle” knap, som Danske Medier ser som en væsentlig forbedring frem for at skulle bede brugere om at tilvælge alle formål enkeltvist og efterfølgende bekræfte deres valg. Når man ikke må tilskynde brugere til at afgive samtykke ved fx kun at tilbyde mulighed for afvisning på en underliggende side, må det nødvendigvis også omvendt gælde, at brugere skal kunne afgive et samtykke lige så let som at afvise det.
Det er fortsat en teknisk og konkurrencemæssig udfordring, at danske udgivere som nogle af de eneste i verden er pålagt at skulle tilbyde granuleret valg i første lag. Mange internationale CMP-løsninger tilbyder slet ikke den funktionalitet pt., da det i andre lande er tilstrækkeligt at tilbyde valg mellem formål under ”indstillinger”.

Allan Sørensen
Digital chef
as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81