IRM har i dag offentliggjort Det Danske Reklamemarked 2020 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research.
Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2020 i Danmark faldt med 4,4% i forhold til 2019. Techplatformene sidder på knap 7 ud af 10 digitale annoncekroner.
Danske Medier offentliggjorde for nylig omsætning i 2020 på det digitale annoncemarked i analysen Online Markedsstatistik. Reklameforbrugsundersøgelsen sætter udviklingen på det digitale annoncemarked i relation til de samlede reklameinvesteringer.
Rapporten Det Danske Reklamemarked 2020 viser det samlede overblik over vindere og tabere på annoncemarkedet. I 2020 står vinderne klarere frem end nogensinde før. De udenlandske giganter løber med fremgangen, mens de nationale medier har været under et hårdt pres hele året. Positive vækstrater kan kun findes digitalt og her primært på online video og søgeord. Biograf mærker om nogen konsekvenserne af landets nedlukning. Der henvises i øvrigt til rapporten Online Markedsstatistik 2020 for detaljer om den digitale vækst.
Skandinavien
Udviklingen i annonceomsætningen i Danmark følger med få undtagelser udviklingen i de øvrige nordiske lande. Både de svenske og norske trykte nyhedsmedier oplevede således tilsvarende fald, mens internet stod for de eneste – beskedne – vækstrater. Også her er væksten båret af de internationale aktører.
De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2020, der kan rekvireres via Danske Medier Research. Ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS har medvirket som særlig sagkyndig.
Rapporten kan købes ved at kontakte analysechef Thomas Gynild, tg@dmresearch.dk
Pris for medlemmer af Danske Medier/Kreativitet & Kommunikation er 3.495 kr. ex. Moms. Prisen for ikke-medlemmer er 8.495 kr. ex. moms
Eventuelle spørgsmål kan rettes til
Formand, Dansk Reklameforbrugsundersøgelse, Marianne B. Zederkof, 20765099
Bag undersøgelsen
Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM – Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.