Online Markedsstatistik
 

Digital annoncering taber pusten – og væksten går internationalt

Pressemeddelelse

Den samlede online annonceomsætning steg med blot 7% svarende til 557 mio. kr. i 2019, viser den årlige online markedsstatistik fra Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.

Annonceomsætningen på de digitale medier stiger fortsat men med væsentligt mindre stigningstakter end året før. Væksten gik helt overvejende til Google og Facebook. Kategorierne klarer sig meget forskelligt, hvor ’Display’, og ’Søgeord’ oplever vækst, mens ’Markedspladser’ og ’Permission Marketing’ ligger status quo.

Rapporten viser, at mobil-annoncering, der alene omfatter annoncering indkøbt specifikt til mobil, fortsat vækster enormt og steg med 50 procent i forhold til 2018.

Unikt indblik i den samlede digitale annoncering

Rapporten er for andet år i træk udarbejdet i et samarbejde mellem Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og bygger videre på mere end 10 år historiske data hos Danske Medier, baseret på dataindsamling hos medlemmerne foretaget af Deloitte.

Markedsstatistikken bygger således på indberetning fra medlemmer, mediebureauernes omsætning, som den er indberettet til Kreativitet & Kommunikation, samt markedsestimater fra branchens aktører og ekspertvurderinger. Rapporten kan købes via Danske Mediers website.

Prisen er 1.095 kr. for medlemmer af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og 2.195 kr. for ikke medlemmer. Kontakt Thomas Gynild på tg@dmresearch.dk

Foto: Thomas Tolstrup

Thomas Gynild
Analysechef

tg@dmresearch.dk
Mobil: 20 53 39 70
Dir. tlf: 33 97 42 29

Mest læste

Læs også

Fine takter i EU’s nye regulering af det digitale marked

”Der er gjort tiltag for at sikre mere fri konkurrence på det digitale marked, og det er positivt, at der tilsigtes øget transparens på sociale medier, mere gennemsigtighed om annoncer og bedre beskyttelse af bl.a. mediers kundedata. Det skaber dog noget uklarhed, at visse meget centrale regler er udlagt som punkter Kommissionen kan specificere hen ad vejen,” udtaler Allan Sørensen, EU Policy Officer i Danske Medier.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)