Allan Sørensen Danske Medier
 

EU-regulering af techgiganter skal gøre det nemmere for medier at udvikle bæredygtige forretningsmodeller

Af Allan Sørensen, Digital Chef i Danske Medier.

Mediebranchen oplever i høj grad konsekvenserne af de store platformes ændringer i funktionalitet og vilkår. Med henblik på at skabe åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor har EU-Kommissionens fremsat et forslag til en ’Digital Markets Act’ (DMA), som vil spille en central rolle for mediebranchens evne til at kunne levere kvalitetsjournalistik på grundlag af bæredygtige forretningsmodeller.

Danske Medier har derfor via foreningens engagement i de europæiske brancheorganisationer medvirket til at pege på en række forbedringer til DMA, som f.eks. fremgår af News Media Europes netop vedtagne holdningspapir til DMA. De centrale elementer omfatter:

  • Retten til fair og non-diskriminerende adgang til techgiganterne platforme skal ikke kun omfatte app-stores men udvides til alle tjenester.
  • Udfordringerne ved stor forskel i forhandlingsstyrke mellem medier og techgiganter skal løses mere effektivt.
  • Der skal sættes ind mod, at techgiganterne gør medier afhængige af platformenes egne annonceteknologier under påskud af persondatabeskyttelse.
  • Browsere og stemmestyringsteknologi skal tilføjes rækken af centrale platformstjenester, der hører under DMA.
  • Reguleringen må ikke begrænse medlemslandenes muligheder for at indføre yderligere tiltag for at styrke mediebranchen.
20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Danske Medier: Techgiganter skal holdes fair og åbne

Regeringen og støttepartierne lægger med deres hvidbog op til, at techgiganterne skal ses efter i sømmene og at der politisk arbejdes på regulering, som i højere grad sikrer, at techgiganter som Google og Facebook ikke misbruger deres store mængder informationer om os alle hverken økonomisk eller politisk.
Danske Medier bakker op om regeringens målsætninger på området

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

“Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen,” udtaler formand for Danske Medier, Jesper Rosener.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev