Danske Medier arrangement i Gorrisen Federspiel .
 

Forbrugerombudsmanden har haft særligt fokus på ulovlig markedsføring og forbrugslån

Siden 2015 er antallet af sager, som Forbrugerombudsmandens har oprettet, steget fra 4.306 til 6.994. Nu er forbrugerombudsmandens årsberetning for 2018-2019 blevet offentliggjort. Her handler de fleste sager om ulovligt telefonsalg, skjulte abonnementer ved online indkøb og forbrugslån med mangel på kreditvurderinger af låntagere.

Skærpede spilleregler for markedsføring

Sager om markedsføring står for knap to tredjedele af de behandlede sager. Reklamer for e-cigaretter, virksomheders brug af klimadagsordenen samt markedsføring til børn og unge har været nogle af Forbrugerombudsmandens fokusområder.


Slut med skjult reklame

Blandt de omtalte sager fremgår, at et dagblad i efteråret 2018 fik indskærpelse for ikke at markere annoncetillæg tydeligt som reklame. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om reklamemarkering over for dagbladet, der distribuerede annoncetillæg sammen med dagbladet. I sagen blev det vurderet, at opsætning og layout gjorde det uklart og læserne, at der var tale om reklame.

Hertil fylder sager om influencers skjulte reklamer på sociale medier i årsberetningen som et prioriteret område for Forbrugerombudsmanden. Det øgede fokus viste sig bl.a., da fire influenter blev politianmeldt i august 2019.  
Forbrugerombudsmanden bemærker, at der i 2020 vil være fortsat fokus på blandt andet låneområdet og skjulte abonnementer.

Forbrugerombudsmandens årsberetning kan hentes her.

Rådgivning

Danske Medier tilbyder rådgivning vedr. telefonsalg, regler for markedsføring mv. Som medlem af Danske Medier kan du hente nedenstående skrivelser eller kontakte seniorkonsulent, cand.jur. Christina Moshøj (cm@danskemedier.dk / Mobil: 51 50 26 44) for mere information.

Orienteringer og vejledninger, der kan rekvireres ved henvendelse

Orientering om forbud mod reklamer for e-cigaretter
Orientering om Forbrugerombudsmanden påtale af skjult reklame
Vejledning: Oplysningskrav ved telefonsalg

Mest læste

Læs også

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)