P1000394-1-e1576768306668
 

Ja tak-ordning stemt ned i Folketinget

Folketinget 1. behandlede tirsdag aften SF’s beslutningsforslag om indførelsen af en ja tak-ordning, der betyder, at borgere aktivt skal tilmelde sig for at kunne modtage adresseløse reklamer i postkassen.

Danske Medier har gjort partierne opmærksomme på, at forslaget vil medføre kraftigt forhøjede distributionspriser for de lokale ugeaviser, og netop det problem fremhævede flere af ordførerne. Kun Enhedslisten støttede SF’s forslag, mens Radikale Venstre meddelte, at de agter at stemme gult. Samtlige partier i Blå Blok var imod forslaget.

Erhvervsminister Simon Kollerup meddelte, at regeringen ikke kan støtte forslaget, i det de fortsat afventer svar fra EU-kommissionen, der skal klarlægge, om en ja tak-ordning er forenelig med EU-retten.

Forslaget ligger nu hos Folketingets Erhvervsudvalg, hvor det blev behandlet i går. Det er endnu ikke fastlagt, hvornår forslaget 2. behandles i Folketinget (og kommer til afstemning).
Se behandlingen i Folketinget her
(4:42:00 inde i videoen).

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev