Phone_artikel_DM_hand
 

Brev til Erhvervsudvalget: Behov for hurtig ændring af markedsføringslov

Det er glædeligt, at flere politikere herunder Torsten Schack Pedersen (V), Orla Hav (S) og Mona Juul (K) nu ser ud til at bakke op om behovet for at få rettet op på de uhensigtsmæssigheder, som Folketinget fik vedtaget i hastværket for at få stoppet ågerrenter og gambling for lånte penge. Alle var jo enige om de gode intentioner i loven, men desværre fik man ikke indarbejdet de nødvendige ændringer, som en lang række erhvervsorganisationer herunder Danske Medier gjorde opmærksom på i høringsfasen.

Lovændringerne har gjort det umuligt for en lang række annoncerør at markedsføre produkter, der
ikke er relateret til hverken forbrugslån eller gambling. Det skader både erhverv, der ikke kan
oplyse om deres lovlige produkter, forbrugere, der ikke modtager relevant information, og medier,
der mister annonceindtægter i en i forvejen udfordret konjunktur.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:

“Det kedelige resultat er, at man har vedtaget en lov, der afholder banker og leasingselskaber m.v. fra annoncere for produkter, der hverken er relateret til gambling eller kviklån til skade for erhvervsliv, kunder og ikke mindst annoncefinansierede medier. Vi håber, at der nu er grundlag for at få rettet op på problemerne enten ved en hurtig lovændring eller på anden vis,” siger Louise Brincker.

Danske Medier mener, at der er behov for en hurtig ændring af de nye markedsføringsregler. Vi har derfor taget taget kontakt til Erhvervsudvalget. Du kan læse vores brev til udvalgsmedlemmerne herunder.

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Mest læste

Læs også

Fine takter i EU’s nye regulering af det digitale marked

”Der er gjort tiltag for at sikre mere fri konkurrence på det digitale marked, og det er positivt, at der tilsigtes øget transparens på sociale medier, mere gennemsigtighed om annoncer og bedre beskyttelse af bl.a. mediers kundedata. Det skaber dog noget uklarhed, at visse meget centrale regler er udlagt som punkter Kommissionen kan specificere hen ad vejen,” udtaler Allan Sørensen, EU Policy Officer i Danske Medier.

Mediebranchen lancerer fælles kodeks mod seksuelle krænkelser

Mediebranchen får nu et fælles kodeks, der skal forebygge seksuelle krænkelser på arbejdspladsen. Kodekset er udarbejdet af en arbejdsgruppe med deltagelse af Danske Medier, DMJX – Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Journalistforbund – Medier og Kommunikation, Producentforeningen, HK Privat og journalistuddannelserne på SDU og RUC.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)