Onsdag 5. maj 2020
 

Lever jeres hjemmeside op til Datatilsynets nye krav til samtykke?

Datatilsynet har truffet afgørelse i en sag om dmi.dk og udgivet en ny vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Tilsammen indeholder disse markante stramninger og præciseringer i forhold til nuværende praksis og tidligere retningslinjer.

Ifølge den nye vejledning må det ikke være nemmest for den besøgende ”bare at acceptere” samtykke, og det skal være lige så nemt at afslå som at afgive samtykke, hvilket bl.a. medfører at afvisning eller accept skal kunne foretages med samme antal klik.

Herudover kommer den nye vejledning ind på:

  • Rollefordeling
  • Frivillighed
  • Specifikt / granuleret samtykke
  • Krav til informeret samtykke
  • Utvetydig viljestilkendegivelse
  • Adgang til at afstå fra at give samtykke eller trække samtykket tilbage
  • Dokumentationskrav

Afgørelsen og vejledningen har givet anledning til en række spørgsmål af juridisk og praktisk karakter. Danske Medier inviterer derfor i samarbejde med advokatfirmaet Plesner medlemmer til et cookie-seminar onsdag 25. marts, hvor vi gennemgår både lovgivning, vejledning og praktiske løsninger.

Mest læste

Læs også

Flere stemmer i æteren?

Danske Medier var med internationalt til at sætte fokus på diversitet i radiobranchen, da vi via vores europæiske organisation for kommercielle radiostationer AER markerede World Radio Day 13. februar.

Gode digitale intentioner fra Kommissionen

EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.

Vigtig ny vejledning fra Datatilsynet

Datatilsynet har udgivet en ny vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende, der indeholder væsentlige stramninger ift. gældende praksis.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)