Onsdag 5. maj 2020
 

Lever jeres hjemmeside op til Datatilsynets nye krav til samtykke?

Datatilsynet har truffet afgørelse i en sag om dmi.dk og udgivet en ny vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Tilsammen indeholder disse markante stramninger og præciseringer i forhold til nuværende praksis og tidligere retningslinjer.

Ifølge den nye vejledning må det ikke være nemmest for den besøgende ”bare at acceptere” samtykke, og det skal være lige så nemt at afslå som at afgive samtykke, hvilket bl.a. medfører at afvisning eller accept skal kunne foretages med samme antal klik.

Herudover kommer den nye vejledning ind på:

  • Rollefordeling
  • Frivillighed
  • Specifikt / granuleret samtykke
  • Krav til informeret samtykke
  • Utvetydig viljestilkendegivelse
  • Adgang til at afstå fra at give samtykke eller trække samtykket tilbage
  • Dokumentationskrav

Afgørelsen og vejledningen har givet anledning til en række spørgsmål af juridisk og praktisk karakter. Danske Medier inviterer derfor i samarbejde med advokatfirmaet Plesner medlemmer til et cookie-seminar onsdag 25. marts, hvor vi gennemgår både lovgivning, vejledning og praktiske løsninger.

Læs også

Hvad er egentlig problemet med techgiganter?

Spredning af ulovligt indhold. Massiv dataindsamling på tværs af platforme og monopolisering af markedet. Alt sammen problemer relateret til techgiganterne, som der efterhånden længe har været opmærksomhed på.
Det nye er, at der nu er bred politisk vilje – både nationalt og i EU-regi – til at tage tyren ved hornene. I denne udgave af Danske Mediers Digitale Brief ser vi derfor nærmere på problemerne såvel som deres mulige løsninger.

Danske Medier: Techgiganter skal holdes fair og åbne

Regeringen og støttepartierne lægger med deres hvidbog op til, at techgiganterne skal ses efter i sømmene og at der politisk arbejdes på regulering, som i højere grad sikrer, at techgiganter som Google og Facebook ikke misbruger deres store mængder informationer om os alle hverken økonomisk eller politisk.
Danske Medier bakker op om regeringens målsætninger på området

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev