Onsdag 5. maj 2020
 

Lever jeres hjemmeside op til Datatilsynets nye krav til samtykke?

Datatilsynet har truffet afgørelse i en sag om dmi.dk og udgivet en ny vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Tilsammen indeholder disse markante stramninger og præciseringer i forhold til nuværende praksis og tidligere retningslinjer.

Ifølge den nye vejledning må det ikke være nemmest for den besøgende ”bare at acceptere” samtykke, og det skal være lige så nemt at afslå som at afgive samtykke, hvilket bl.a. medfører at afvisning eller accept skal kunne foretages med samme antal klik.

Herudover kommer den nye vejledning ind på:

  • Rollefordeling
  • Frivillighed
  • Specifikt / granuleret samtykke
  • Krav til informeret samtykke
  • Utvetydig viljestilkendegivelse
  • Adgang til at afstå fra at give samtykke eller trække samtykket tilbage
  • Dokumentationskrav

Afgørelsen og vejledningen har givet anledning til en række spørgsmål af juridisk og praktisk karakter. Danske Medier inviterer derfor i samarbejde med advokatfirmaet Plesner medlemmer til et cookie-seminar onsdag 25. marts, hvor vi gennemgår både lovgivning, vejledning og praktiske løsninger.

Mest læste

Læs også

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)