Lovforslag om nulmoms fremsat i Folketinget

Forslaget førstebehandles onsdag 10. april.

Skatteminister Karsten Lauritzen fremsatte onsdag lovforslag om at indføre nulmoms for digitale nyhedsmedier fra 1. juli 2019.

Forslaget, der er et led i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, skal førstebehandles i Folketinget 10.april og skal derefter udvalgsbehandles inden den endelige vedtagelse. Hvis der udskrives folketingsvalg inden, bortfalder forslaget.

– Danske Medier hilser med tilfredshed, at skatteministeren har fremsat forslaget om nulmoms på digitale nyhedsmedier. Det er et forslag, som har stor betydning for de digitale nyhedsmedier, og vi håber, at forslaget får en hurtig gang gennem Folketinget, så det når at blive vedtaget, inden der udskrives valg, siger Danske Mediers adm. direktør Morten Langager.

Ifølge forslaget skal den eksisterende nulmoms på trykte aviser udvides til også at omfatte elektronisk leverede aviser.

De overordnede kriterier for, hvornår der foreligger en avis ændres ikke. For at en publikation kan anses som en elektronisk leveret avis, skal publikationen henvende sig til en videre almen kreds af læsere, publikationens indhold skal være aktuelt nyhedsstof, og indholdet skal dække et bredt emneområde.

Ved vurderingen af, om en publikation er en avis, skal der foretages en helhedsvurdering, hvor der også lægges vægt på, om udgivelsen sker gennem en redaktion, der er godkendt til at uddanne journalister.

Det fremgår af forslaget, at aviser, der alene udkommer i elektronisk form, også er omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.

Der må ikke være tale om reklametryksager eller medier, der udelukkende eller hovedsagelig sammenstiller artikler fra andre aviser.

Samtidig med, at der indføres nulmoms for digitale nyhedsmedier, skal disse medier på samme måde som trykte nulmomsede aviser betale en lønsumsafgift på 3,54 pct. af virksomhedens salg af aviser.

Skatteministeren venter, at den digitale nulmoms i 2020 vil give staten et provenutab på 55 mio. kr.

Læs forslaget
Se tidsplan for L 222

Mest læste

Læs også

Møde mellem Danske Medier og kulturministeren

Formand for Danske Medier og adm. direktør i Jysk Fynske Medier Jesper Rosener samt adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker mødes i morgen søndag 29. marts 2020 med kulturminister Joy Mogensen (S). Parterne skal drøfte mediernes udfordringer som konsekvens af coronakrisen og hvilke løsninger, der vil kunne tilgodese mediebranchen.

Overblik over trepartsaftalen: Den er endnu et vigtigt skridt på vejen

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en trepartsaftale. Den sikrer en midlertidig lønkompensationsordning for fyringstruede lønmodtagere på det private arbejdsmarked. Aftalen er endnu et vigtigt skridt imod, at de økonomiske konsekvenser af COVID-19 begrænses mest muligt for både arbejdsgivere og medarbejdere.

Status på nødhjælp til virksomheder og gældende regler for arbejdsgivere: Gode første skridt, men flere instrumenter vil skulle i brug

Hos Danske Medier følger vi løbende udviklingen for vores medlemmer og er opmærksomme på, at mange allerede i en periode har været ramt af markante økonomiske tab som følge af faldende annonceindtægter. Danske Medier hæfter sig for nuværende ved, at der også fra regeringens side bliver udtrykt forståelse af, at flere instrumenter vil skulle i brug.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)