Lovforslag om nulmoms fremsat i Folketinget

Forslaget førstebehandles onsdag 10. april.

Skatteminister Karsten Lauritzen fremsatte onsdag lovforslag om at indføre nulmoms for digitale nyhedsmedier fra 1. juli 2019.

Forslaget, der er et led i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, skal førstebehandles i Folketinget 10.april og skal derefter udvalgsbehandles inden den endelige vedtagelse. Hvis der udskrives folketingsvalg inden, bortfalder forslaget.

– Danske Medier hilser med tilfredshed, at skatteministeren har fremsat forslaget om nulmoms på digitale nyhedsmedier. Det er et forslag, som har stor betydning for de digitale nyhedsmedier, og vi håber, at forslaget får en hurtig gang gennem Folketinget, så det når at blive vedtaget, inden der udskrives valg, siger Danske Mediers adm. direktør Morten Langager.

Ifølge forslaget skal den eksisterende nulmoms på trykte aviser udvides til også at omfatte elektronisk leverede aviser.

De overordnede kriterier for, hvornår der foreligger en avis ændres ikke. For at en publikation kan anses som en elektronisk leveret avis, skal publikationen henvende sig til en videre almen kreds af læsere, publikationens indhold skal være aktuelt nyhedsstof, og indholdet skal dække et bredt emneområde.

Ved vurderingen af, om en publikation er en avis, skal der foretages en helhedsvurdering, hvor der også lægges vægt på, om udgivelsen sker gennem en redaktion, der er godkendt til at uddanne journalister.

Det fremgår af forslaget, at aviser, der alene udkommer i elektronisk form, også er omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.

Der må ikke være tale om reklametryksager eller medier, der udelukkende eller hovedsagelig sammenstiller artikler fra andre aviser.

Samtidig med, at der indføres nulmoms for digitale nyhedsmedier, skal disse medier på samme måde som trykte nulmomsede aviser betale en lønsumsafgift på 3,54 pct. af virksomhedens salg af aviser.

Skatteministeren venter, at den digitale nulmoms i 2020 vil give staten et provenutab på 55 mio. kr.

Læs forslaget
Se tidsplan for L 222

Mest læste

Læs også

Nu får Danmark et podcastindex

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark? Efter lang tids forberedelse er det danske radiomarked – det vil sige DR, Radio24syv, Bauer Media og Danske Medier – i fællesskab klar til at lancere Dansk Podcast Index.

DR, Danske Medier og Bauer Media går sammen om at styrke dansk radio

Danmark bliver det 10. land på verdensplan, der bliver medlem af den internationale radioorganisation ”Radioplayer Worldwide”. Det er en realitet efter, at de tre danske centrale radioaktører – DR, Danske Medier og Bauer Media har indgået et dansk samarbejde om en ny fælles radiotjeneste, der giver radiolytterne en samlet indgang til danske radiokanaler under navnet ’MereRadio’.

Video: Mediernes Årsdag

Mediernes betydning for samfundet blev sat på dagsordenen på Mediernes Årsdag 7. maj – på en stor demokratisk dag.

Mange designpriser til danske mediehuse

Fire danske mediehuse kan se frem til at blive hædret for flot printdesign og seks danske mediehuse får præmier for fremragende digitale præsentationer, når Society for News Design Scandinavia tirsdag 4. juni afslører vinderne i Best News Design Scandinavia 2018 ved et stort Award Show i Pressen i Politikens Hus.

Digital nulmoms vedtaget

Folketinget vedtog tirsdag lovforslaget, der indebærer, at elektroniske aviser fra 1. juli 2019 kan sælges momsfrit – samtidig med at der skal betales en lønsumsafgift på 3,54 pct. af salgsprisen.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)