Lovforslag om nulmoms fremsat i Folketinget

Forslaget førstebehandles onsdag 10. april.

Skatteminister Karsten Lauritzen fremsatte onsdag lovforslag om at indføre nulmoms for digitale nyhedsmedier fra 1. juli 2019.

Forslaget, der er et led i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, skal førstebehandles i Folketinget 10.april og skal derefter udvalgsbehandles inden den endelige vedtagelse. Hvis der udskrives folketingsvalg inden, bortfalder forslaget.

– Danske Medier hilser med tilfredshed, at skatteministeren har fremsat forslaget om nulmoms på digitale nyhedsmedier. Det er et forslag, som har stor betydning for de digitale nyhedsmedier, og vi håber, at forslaget får en hurtig gang gennem Folketinget, så det når at blive vedtaget, inden der udskrives valg, siger Danske Mediers adm. direktør Morten Langager.

Ifølge forslaget skal den eksisterende nulmoms på trykte aviser udvides til også at omfatte elektronisk leverede aviser.

De overordnede kriterier for, hvornår der foreligger en avis ændres ikke. For at en publikation kan anses som en elektronisk leveret avis, skal publikationen henvende sig til en videre almen kreds af læsere, publikationens indhold skal være aktuelt nyhedsstof, og indholdet skal dække et bredt emneområde.

Ved vurderingen af, om en publikation er en avis, skal der foretages en helhedsvurdering, hvor der også lægges vægt på, om udgivelsen sker gennem en redaktion, der er godkendt til at uddanne journalister.

Det fremgår af forslaget, at aviser, der alene udkommer i elektronisk form, også er omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.

Der må ikke være tale om reklametryksager eller medier, der udelukkende eller hovedsagelig sammenstiller artikler fra andre aviser.

Samtidig med, at der indføres nulmoms for digitale nyhedsmedier, skal disse medier på samme måde som trykte nulmomsede aviser betale en lønsumsafgift på 3,54 pct. af virksomhedens salg af aviser.

Skatteministeren venter, at den digitale nulmoms i 2020 vil give staten et provenutab på 55 mio. kr.

Læs forslaget
Se tidsplan for L 222

Læs også

Ny undersøgelse: Danskerne stoler mest på annoncer i nyhedsmedier

Danske Medier har undersøgt danskernes tillid til både annoncer og indhold på henholdsvis digitale nyhedsmedier og sociale medier. Undersøgelsens resultater er netop fremlagt i en rapport, der konkluderer, at det ikke kun er tilliden til selve indholdet på nyhedsmedierne, der er markant højere end på sociale medier. Forskellen i tillid gælder i den grad også for annoncerne.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev