Lovforslag om nulmoms fremsat i Folketinget

Forslaget førstebehandles onsdag 10. april.

Skatteminister Karsten Lauritzen fremsatte onsdag lovforslag om at indføre nulmoms for digitale nyhedsmedier fra 1. juli 2019.

Forslaget, der er et led i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, skal førstebehandles i Folketinget 10.april og skal derefter udvalgsbehandles inden den endelige vedtagelse. Hvis der udskrives folketingsvalg inden, bortfalder forslaget.

– Danske Medier hilser med tilfredshed, at skatteministeren har fremsat forslaget om nulmoms på digitale nyhedsmedier. Det er et forslag, som har stor betydning for de digitale nyhedsmedier, og vi håber, at forslaget får en hurtig gang gennem Folketinget, så det når at blive vedtaget, inden der udskrives valg, siger Danske Mediers adm. direktør Morten Langager.

Ifølge forslaget skal den eksisterende nulmoms på trykte aviser udvides til også at omfatte elektronisk leverede aviser.

De overordnede kriterier for, hvornår der foreligger en avis ændres ikke. For at en publikation kan anses som en elektronisk leveret avis, skal publikationen henvende sig til en videre almen kreds af læsere, publikationens indhold skal være aktuelt nyhedsstof, og indholdet skal dække et bredt emneområde.

Ved vurderingen af, om en publikation er en avis, skal der foretages en helhedsvurdering, hvor der også lægges vægt på, om udgivelsen sker gennem en redaktion, der er godkendt til at uddanne journalister.

Det fremgår af forslaget, at aviser, der alene udkommer i elektronisk form, også er omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.

Der må ikke være tale om reklametryksager eller medier, der udelukkende eller hovedsagelig sammenstiller artikler fra andre aviser.

Samtidig med, at der indføres nulmoms for digitale nyhedsmedier, skal disse medier på samme måde som trykte nulmomsede aviser betale en lønsumsafgift på 3,54 pct. af virksomhedens salg af aviser.

Skatteministeren venter, at den digitale nulmoms i 2020 vil give staten et provenutab på 55 mio. kr.

Læs forslaget
Se tidsplan for L 222

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)