Pressemeddelelse: Ny undersøgelse viser stor forskel i tillid til annoncer på henholdsvis sociale medier og nyhedsmedier
Danske Medier har undersøgt danskernes tillid til både annoncer og indhold på henholdsvis digitale nyhedsmedier og sociale medier. Undersøgelsens resultater er netop fremlagt i en rapport, der konkluderer, at det ikke kun er tilliden til selve indholdet på nyhedsmedierne, der er markant højere end på sociale medier. Forskellen i tillid gælder i den grad også for annoncerne.
”Undersøgelsen understreger, at man som annoncør skal være opmærksom på kontekst. Den bekræfter generelle erfaringer fra tidligere undersøgelser, men peger også på specifikke segmenter, for hvem konteksten har ekstra stor betydning for, om man har tillid til annoncen eller ej”, udtaler Holger Wilcks, direktør i Danske Annoncører og Markedsførere.
I undersøgelsen er respondenterne ikke kun blevet spurgt ind til, om de har mest tillid til annoncer på henholdsvis sociale medier eller nyhedsmedier. De er også blevet spurgt til, hvor de føler sig mest generet af annoncer. Samlet set føler de fleste sig mere generet af annoncer på sociale medier. Det gælder især kvinder og 18 til 39-årige, hvor sidstnævnte samtidig er den gruppe, der bruger sociale medier mest.
”Det er betryggende, men ikke overraskende, at der fortsat er hold i det gamle budskab om, at mediet er en del af budskabet. Som annoncør i både traditionelle og digitale nyhedsmedier er det altid en del af overvejelserne at ramme forbrugerne der, hvor de er mest modtagelige for vores budskab”, udtaler Michael Stein, Head of Marketing i Semler Mobility.
Uanset folks skolegang opfattes annoncer generelt mere troværdige på nyhedsmedier end på sociale medier. Undersøgelsen viser dog også, at folks uddannelsesbaggrund påvirker både brugen og tilliden til nyhedsmedier. Personer med videregående uddannelser anvender i højere grad nyhedsmedier og mener, at indhold fremstår mere troværdigt her end på sociale medier.
”Set ud fra et samfundsperspektiv er det positivt, at unge, som bruger sociale medieplatforme mere end ældre, samtidig også er mere skeptiske over for de nyheder og reklamer, som de præsenteres for på sociale medieplatforme og generelt opfatter indhold som langt mere troværdigt på digitale nyhedsmedier”, udtaler direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof.
Spørgsmål til rapporten kan rettes til as@danskemedier.dk