Nye EU-regler understøtter radio i biler

Da ”European Eletronic Communications Code” (EECC) trådte i kraft 20. december 2018 betød det også en håndsrækning til borgernes adgang til radio. De nye EU-regler kræver nemlig, at nye biler har udstyr der muliggør modtagelse af digital radio.

I European Eletronic Communications Code lyder det:

“any car radio receiver integrated in a new vehicle available for sale or rent in the EU will be required to include a receiver capable of receiving and reproducing radio services provided via digital terrestrial radio broadcasting”.

De nye EU-regler er godt nyt for radioerne i Danmark, da det fremtidssikrer radioens naturlige plads i bilerne.

”Det er godt nyt for både radioerne i Danmark og for de mange lyttere, der hver dag bruger deres radio, når de kører bil. Skrækscenariet havde været, at flere bilproducenter helt havde undladt at prioritere radioen i bilen. Derfor er vi i Danske Medier særdeles tilfredse med det endelige resultat”, siger direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkorf,

De nye EU-regler skal være implementeret i dansk lovgivning senest 20. december 2020.
Har du spørgsmål til de nye regler eller radiomarkedet generelt, kontakt Marianne Bugge Zederkorf.

Mest læste

Læs også

Nu får Danmark et podcastindex

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark? Efter lang tids forberedelse er det danske radiomarked – det vil sige DR, Radio24syv, Bauer Media og Danske Medier – i fællesskab klar til at lancere Dansk Podcast Index.

DR, Danske Medier og Bauer Media går sammen om at styrke dansk radio

Danmark bliver det 10. land på verdensplan, der bliver medlem af den internationale radioorganisation ”Radioplayer Worldwide”. Det er en realitet efter, at de tre danske centrale radioaktører – DR, Danske Medier og Bauer Media har indgået et dansk samarbejde om en ny fælles radiotjeneste, der giver radiolytterne en samlet indgang til danske radiokanaler under navnet ’MereRadio’.

Video: Mediernes Årsdag

Mediernes betydning for samfundet blev sat på dagsordenen på Mediernes Årsdag 7. maj – på en stor demokratisk dag.

Mange designpriser til danske mediehuse

Fire danske mediehuse kan se frem til at blive hædret for flot printdesign og seks danske mediehuse får præmier for fremragende digitale præsentationer, når Society for News Design Scandinavia tirsdag 4. juni afslører vinderne i Best News Design Scandinavia 2018 ved et stort Award Show i Pressen i Politikens Hus.

Digital nulmoms vedtaget

Folketinget vedtog tirsdag lovforslaget, der indebærer, at elektroniske aviser fra 1. juli 2019 kan sælges momsfrit – samtidig med at der skal betales en lønsumsafgift på 3,54 pct. af salgsprisen.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)