Nye EU-regler understøtter radio i biler

Da ”European Eletronic Communications Code” (EECC) trådte i kraft 20. december 2018 betød det også en håndsrækning til borgernes adgang til radio. De nye EU-regler kræver nemlig, at nye biler har udstyr der muliggør modtagelse af digital radio.

I European Eletronic Communications Code lyder det:

“any car radio receiver integrated in a new vehicle available for sale or rent in the EU will be required to include a receiver capable of receiving and reproducing radio services provided via digital terrestrial radio broadcasting”.

De nye EU-regler er godt nyt for radioerne i Danmark, da det fremtidssikrer radioens naturlige plads i bilerne.

”Det er godt nyt for både radioerne i Danmark og for de mange lyttere, der hver dag bruger deres radio, når de kører bil. Skrækscenariet havde været, at flere bilproducenter helt havde undladt at prioritere radioen i bilen. Derfor er vi i Danske Medier særdeles tilfredse med det endelige resultat”, siger direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkorf,

De nye EU-regler skal være implementeret i dansk lovgivning senest 20. december 2020.
Har du spørgsmål til de nye regler eller radiomarkedet generelt, kontakt Marianne Bugge Zederkorf.

Mest læste

Læs også

Kursus for distributører 21.-22. oktober 2019

På kurset vil der blive lagt vægt på en grundlæggende forståelse af de to distributionsoverenskomster. Kurset er derfor særlig relevant for nye distributører, men erfarne distributører er også meget velkomne og vil kunne bidrage med erfaring fra egne sager.

Redaktørernes Dag 12. november: Læs om alle talerne

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. På konferencens hjemmeside kan du nu læse om hver af de respektive talere, der blandt andre tæller Greg Barber, Director of Newsroom Product, The Washington Post, Alexandra Borchardt, Reuters Institute for the Study of Journalism og Anne Stig Christensen, adm. direktør, TV 2.

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020. Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)