Nye EU-regler understøtter radio i biler

Da ”European Eletronic Communications Code” (EECC) trådte i kraft 20. december 2018 betød det også en håndsrækning til borgernes adgang til radio. De nye EU-regler kræver nemlig, at nye biler har udstyr der muliggør modtagelse af digital radio.

I European Eletronic Communications Code lyder det:

“any car radio receiver integrated in a new vehicle available for sale or rent in the EU will be required to include a receiver capable of receiving and reproducing radio services provided via digital terrestrial radio broadcasting”.

De nye EU-regler er godt nyt for radioerne i Danmark, da det fremtidssikrer radioens naturlige plads i bilerne.

”Det er godt nyt for både radioerne i Danmark og for de mange lyttere, der hver dag bruger deres radio, når de kører bil. Skrækscenariet havde været, at flere bilproducenter helt havde undladt at prioritere radioen i bilen. Derfor er vi i Danske Medier særdeles tilfredse med det endelige resultat”, siger direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkorf,

De nye EU-regler skal være implementeret i dansk lovgivning senest 20. december 2020.
Har du spørgsmål til de nye regler eller radiomarkedet generelt, kontakt Marianne Bugge Zederkorf.

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)