Nye EU-regler understøtter radio i biler

Da ”European Eletronic Communications Code” (EECC) trådte i kraft 20. december 2018 betød det også en håndsrækning til borgernes adgang til radio. De nye EU-regler kræver nemlig, at nye biler har udstyr der muliggør modtagelse af digital radio.

I European Eletronic Communications Code lyder det:

“any car radio receiver integrated in a new vehicle available for sale or rent in the EU will be required to include a receiver capable of receiving and reproducing radio services provided via digital terrestrial radio broadcasting”.

De nye EU-regler er godt nyt for radioerne i Danmark, da det fremtidssikrer radioens naturlige plads i bilerne.

”Det er godt nyt for både radioerne i Danmark og for de mange lyttere, der hver dag bruger deres radio, når de kører bil. Skrækscenariet havde været, at flere bilproducenter helt havde undladt at prioritere radioen i bilen. Derfor er vi i Danske Medier særdeles tilfredse med det endelige resultat”, siger direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkorf,

De nye EU-regler skal være implementeret i dansk lovgivning senest 20. december 2020.
Har du spørgsmål til de nye regler eller radiomarkedet generelt, kontakt Marianne Bugge Zederkorf.

Mest læste

Læs også

Mediernes Årsdag gentages 28. april 2020

7. maj afholdte Danske Medier for første gang Mediernes Årsdag, hvor 250 mediechefer deltog. I 2020 gentager Danske Medier succesen med en årsdag for medierne, og datoen er nu fastlagt til 28. april.

Vi tager ansvar for indholdet: Mærkningsordning taget flot imod

I juni lancerede Danske Medier sammen med Pressenævnet en mærkningsordning, der giver Danske Mediers medlemmer mulighed for at mærke sine publiceringer med: ”Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”. Store og små mediehuse og medier har siden taget mærkningsordningen i brug.

Sidste frist for indstillinger til Prix Radio

Sidste frist for indstillinger 16. august. Prix Radio er branchens årlige awardshow, hvor årets bedste programmer og fortællinger, interviews, værter og øjeblikke bliver hædret og fejret. Prix Radio afholdes i forbindelse med fagfestivalen Radiodays.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)