dm_nyt
 

Politisk makværk i kviklånsloven

Partierne bag den udskældte kviklånslov vil nu lave særregler, der kan løse problemerne for DBU og deres sponsorer.

Det er godt nyt for det danske fodboldlandshold, men det rykker desværre ikke ved de grundlæggende problemer ved kviklånsloven, som i praksis er endt med at straffe private medier, foreninger og organisationer økonomisk. Alt imens den ikke har løst udfordringerne  med kviklån og betting.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:

Partierne er nødt til at arbejde med loven som en generel problemstilling og ikke kun angribe et lillebitte hjørne, der handler om et produkt, der har stor signalværdi

Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier.

Problemet for private medier

Når det kommer til digital annoncering, er forbuddet i praksis umuligt at efterleve. På nettet er salg og køb af digital annonceplads i høj grad automatiseret og afvikles i realtid. Det gør det umuligt for kviklåns-annoncører at sikre, at indkøb af annonceplads ikke overtræder forbuddet, da de aldrig kan vide, hvad en anden annoncør har købt i samme sekund. Kombinationerne af reklamer, der vises på et website, er typisk meget dynamisk og forskellig fra bruger til bruger.

En løsning for alle aktører

En løsning kunne være, at der indsættes en præcisering i loven om at reklamer fra virksomheder, der tilbyder finansielle ydelser, ikke skal anses som i strid med lovgivningen, hvis de ikke bevidst er placeret i sammenhæng med reklamer for spil. Alternativt kunne man vælge at begrænse reguleringen til et forbud af reklamer for forbrugslån med en ÅOP over en bestemt procentsats, så annoncører kan reklamere for alle andre produkter i vished om, at man ikke overtræde reglerne. 

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev