dm_nyt
 

Politisk makværk i kviklånsloven

Partierne bag den udskældte kviklånslov vil nu lave særregler, der kan løse problemerne for DBU og deres sponsorer.

Det er godt nyt for det danske fodboldlandshold, men det rykker desværre ikke ved de grundlæggende problemer ved kviklånsloven, som i praksis er endt med at straffe private medier, foreninger og organisationer økonomisk. Alt imens den ikke har løst udfordringerne  med kviklån og betting.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:

Partierne er nødt til at arbejde med loven som en generel problemstilling og ikke kun angribe et lillebitte hjørne, der handler om et produkt, der har stor signalværdi

Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier.

Problemet for private medier

Når det kommer til digital annoncering, er forbuddet i praksis umuligt at efterleve. På nettet er salg og køb af digital annonceplads i høj grad automatiseret og afvikles i realtid. Det gør det umuligt for kviklåns-annoncører at sikre, at indkøb af annonceplads ikke overtræder forbuddet, da de aldrig kan vide, hvad en anden annoncør har købt i samme sekund. Kombinationerne af reklamer, der vises på et website, er typisk meget dynamisk og forskellig fra bruger til bruger.

En løsning for alle aktører

En løsning kunne være, at der indsættes en præcisering i loven om at reklamer fra virksomheder, der tilbyder finansielle ydelser, ikke skal anses som i strid med lovgivningen, hvis de ikke bevidst er placeret i sammenhæng med reklamer for spil. Alternativt kunne man vælge at begrænse reguleringen til et forbud af reklamer for forbrugslån med en ÅOP over en bestemt procentsats, så annoncører kan reklamere for alle andre produkter i vished om, at man ikke overtræde reglerne. 

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Mest læste

Læs også

Vigtigt fokus på techgiganter fra dansk regering

Den danske regering har sammen med den danske tech-ambassadør i dag fremlagt en strategi for Danmark teknologiske diplomati i årene 2021-2023. Strategien lægger op til, at Danmark internationalt skal arbejde for en mere ansvarlig, demokratisk og tryg teknologiudvikling.

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)