Phone_artikel
 

Radio- og tv-nævnet offentliggør Public service-redegørelserne for 2020

De danske public-service-medier skal hvert år redegøre for, hvordan de lever op til deres respektive public service-kontrakter.

Af redegørelserne for 2020 fremgår det, at flere public service-medier har investeret i udviklingen af podcast. Af DR’s redegørelse fremgår det blandt andet, at DR har intensiveret sin indsats på podcastområdet med relancering af DR’s radio-app, hvor der er forstærket fokus på podcast til unge. Ligeledes fremgår det af Radio Louds redegørelse, at den nye kanal har valgt at satse på podcastformatet.

Mere åbenhed om Radio og tv-nævnets arbejde

Radio og tv-nævnet har besluttet, at der i forlængelse af public service-redegørelserne for 2020 skal gennemføres en høring af redegørelserne.

Danske Medier hilser denne udmelding velkommen og finder det positivt, at Radio og tv-nævnet vil arbejde for mere åbenhed og transparens om deres arbejde og de statsfinansierede medier.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:

”Det er positivt, at Radio og tv-nævnet vil arbejde for større gennemsigtighed om deres arbejde og hos Public Service-medierne. Det er derfor også et godt skridt, at der bliver gennemført en høring, så der er mulighed for at komme med input til public service-mediernes redegørelser”, siger Louise Brincker.

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Sådan klarer specialmedierne sig ”efter” coronakrisen

Selvom vi med 3. kvartal samlet set ser en markant fremgang i annonceomsætningen, er der store forskelle mellem brancherne. ’Detailhandel, auto og hotel’ er meget naturligt fortsat coronapåvirket og ligger 6 procent under 2020, som ellers også var massivt coronaramt.

Danske Medier: DR’s licensoverskud bør bruges til at sikre lokale og regionale medier

På dagen, hvor en bred kreds af aktører fra den danske mediebranche er samlet til stormøde i Kulturministeriet forud for de længe ventede medieforhandlinger, kommer Danske Medier med en opfordring til politikerne om at finde finansieringen til tiltag, som kan sikre eksistensen af lokale og regionale medier i hele landet. Foreningen mener, at finansieringen alternativt kan findes i de 221,5 mio. kroner, som ligger i overskydende licensmidler.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev