Phone_DM_Artikel
 

Valget mellem samtykke til cookies eller betalingsadgang

Danske Medier konstaterer, at flere af vores medlemmer – i lyset af strammere samtykkeregler – ønsker at sikre en forretningsmodel ved at flytte den cookie-fri adgang bag betalingsmure.

Danske Medier har derfor set nærmere på reglerne på området og vurderer, at det umiddelbart er lovligt at tilbyde en løsning, hvor en bruger har valget mellem at tilgå annoncefinansieret indhold, som enten indebærer et samtykke til cookies til markedsføringsformål, eller at kunne tilgå samme indhold uden at afgive samtykke men mod en betaling – forudsat at en række forhold er opfyldt.

Det afgørende element i sagen er at leve op til frivillighedskravet i GDPR ved at give brugeren et reelt og frit valg. Sammenfattende bør det i den konkrete situation kontrolleres at:

• Der oplyses klart og tydeligt om de to valgmuligheder.
• Der ikke sættes cookies, før brugeren har samtykket hertil.
• Betalingen ikke er uforholdsmæssigt dyr.
• Der er tale om tilsvarende indhold med og uden samtykke.
• Betalingsadgangen må ikke omfatte krav om samtykke til persondatabehandling, som ikke er nødvendig for at give adgang til indholdet.
• Samtykkeadgangen skal omfatte individuel valgmulig til alle de forskellige formål, som der ønskes samtykke til.

Danske Mediers konklusion understøttes af en afgørelse fra det østrigske datatilsyn, men det kan ikke udelukkes, at de danske myndigheder kan vurdere anderledes.

Foreningen har udarbejdet en gennemgang af de relevante regler, som medlemmer kan rekvirere ved at kontakte: mpa@danskemedier.dk

Læs også

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Danske Medier: Godt minister vil sikre mulighed for tv-optagelser af byrådsmøder

Danske Medier henvendte sig den 5. maj til indenrigs- og boligminister Christian Raabjerg-Madsen med en opfordring til, at de kommuner som for eksempel Herlev, der endnu ikke har tilladt journalister at optage kommunalbestyrelsesmøder, at få det tilladt. Nu er der tikket et svar ind fra ministeren, som adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, ser med positive øjne på.

Høringssvar: Høring over Public Service-redegørelser

Danske Medier har afgivet høringssvar vedrørende public serviceredegørelserne for 2021 fra DR, TV 2/Danmark A/S, de regionale TV 2-virksomheder, FM 4 A/S
(Radio4) og Kulturradio Danmark A/S (24syv). Danske Medier skal i dette høringssvar fokusere på
DR’s public service-redegørelse for 2021.

Årets vindere kåret til Danske Mediers Designpriser 2022

På restaurant SULT i København blev kreativ og innovativ journalistik i dag hyldet til uddelingen af Danske Mediers Designpriser. Den festlige begivenhed bød også gæsteoplæg fra New York Times, der gav indblik i grafik, visuelle elementer, AI og data som en del af den journalistiske fortælling.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev