Phone_DM_Artikel
 

Valget mellem samtykke til cookies eller betalingsadgang

Danske Medier konstaterer, at flere af vores medlemmer – i lyset af strammere samtykkeregler – ønsker at sikre en forretningsmodel ved at flytte den cookie-fri adgang bag betalingsmure.

Danske Medier har derfor set nærmere på reglerne på området og vurderer, at det umiddelbart er lovligt at tilbyde en løsning, hvor en bruger har valget mellem at tilgå annoncefinansieret indhold, som enten indebærer et samtykke til cookies til markedsføringsformål, eller at kunne tilgå samme indhold uden at afgive samtykke men mod en betaling – forudsat at en række forhold er opfyldt.

Det afgørende element i sagen er at leve op til frivillighedskravet i GDPR ved at give brugeren et reelt og frit valg. Sammenfattende bør det i den konkrete situation kontrolleres at:

• Der oplyses klart og tydeligt om de to valgmuligheder.
• Der ikke sættes cookies, før brugeren har samtykket hertil.
• Betalingen ikke er uforholdsmæssigt dyr.
• Der er tale om tilsvarende indhold med og uden samtykke.
• Betalingsadgangen må ikke omfatte krav om samtykke til persondatabehandling, som ikke er nødvendig for at give adgang til indholdet.
• Samtykkeadgangen skal omfatte individuel valgmulig til alle de forskellige formål, som der ønskes samtykke til.

Danske Mediers konklusion understøttes af en afgørelse fra det østrigske datatilsyn, men det kan ikke udelukkes, at de danske myndigheder kan vurdere anderledes.

Foreningen har udarbejdet en gennemgang af de relevante regler, som medlemmer kan rekvirere ved at kontakte: mpa@danskemedier.dk

Læs også

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

“Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen,” udtaler formand for Danske Medier, Jesper Rosener.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)