Phone_DM_Artikel
 

Valget mellem samtykke til cookies eller betalingsadgang

Danske Medier konstaterer, at flere af vores medlemmer – i lyset af strammere samtykkeregler – ønsker at sikre en forretningsmodel ved at flytte den cookie-fri adgang bag betalingsmure.

Danske Medier har derfor set nærmere på reglerne på området og vurderer, at det umiddelbart er lovligt at tilbyde en løsning, hvor en bruger har valget mellem at tilgå annoncefinansieret indhold, som enten indebærer et samtykke til cookies til markedsføringsformål, eller at kunne tilgå samme indhold uden at afgive samtykke men mod en betaling – forudsat at en række forhold er opfyldt.

Det afgørende element i sagen er at leve op til frivillighedskravet i GDPR ved at give brugeren et reelt og frit valg. Sammenfattende bør det i den konkrete situation kontrolleres at:

• Der oplyses klart og tydeligt om de to valgmuligheder.
• Der ikke sættes cookies, før brugeren har samtykket hertil.
• Betalingen ikke er uforholdsmæssigt dyr.
• Der er tale om tilsvarende indhold med og uden samtykke.
• Betalingsadgangen må ikke omfatte krav om samtykke til persondatabehandling, som ikke er nødvendig for at give adgang til indholdet.
• Samtykkeadgangen skal omfatte individuel valgmulig til alle de forskellige formål, som der ønskes samtykke til.

Danske Mediers konklusion understøttes af en afgørelse fra det østrigske datatilsyn, men det kan ikke udelukkes, at de danske myndigheder kan vurdere anderledes.

Foreningen har udarbejdet en gennemgang af de relevante regler, som medlemmer kan rekvirere ved at kontakte: mpa@danskemedier.dk

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev