1
 

Medieaftalen byder på positive tiltag, men smalt forlig viser samtidig behov for fortsat at sikre frie og uafhængige danske medier

Pressemeddelelse

Dagens medieaftale indebærer et kærkomment løft af lokale og regionale medier og sætter gode ambitioner for en fortsat hård linje over for techgiganterne. Danske Medier har hele vejen igennem kæmpet for en bred aftale, der skulle sikre ro og tryghed om private mediers rammevilkår, og det er en stor skuffelse, at det ikke er lykkedes.

Private medier i Danmark står over for store udfordringer i de kommende år. Fortsatte digitale investeringer og unfair konkurrence fra techgiganter presser økonomien. Ro, tryghed og gennemsigtige rammevilkår er afgørende for medierne og for at sikre et pluralistisk mediebillede i Danmark.

Det er derfor meget beklageligt, at vi nu endnu en gang står med en smal medieaftale, der ikke giver den nødvendige ro. Det understreger adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup:

“Fra de private mediers side havde vi to klare ønsker: Vi ønskede et løft af lokale og regionale medier, der er meget pressede. Og vi ønskede en bred politisk aftale med gennemsigtige vilkår, der var lige for alle. De lokale og regionale medier bliver løftet. Det er rigtig godt, for det er der hårdt brug for. Men det blev desværre en smal politisk aftale, og derfor udestår der en stor opgave i at sikre tryghed og stabilitet om mediernes rammevilkår.”

Men det koncernloft, der indføres i aftalen, risikerer desværre at spænde ben for de mindre lokalmediers udvikling.

”Det er de helt nødvendige konsolideringer i mediebranchen, der har sikret overlevelsen af ellers lukningstruede lokalmedier, der også bidrager til et sammenhængende og mangfoldigt mediebillede. Derfor opfordrede vi kraftigt til, at koncernloftet ikke blev gennemført, og vi er i mediebranchen ærgerlige over, at vores appel om dette ikke er blevet taget med videre,” siger Mads Brandstrup.

Et andet centralt punkt i aftalen er ifølge den adm. direktør, at der, som han læser det, også bliver afsat penge til kommerciel radio:

“Der står i aftaledelen om public service-puljen, at den kan gå til radio og podcast. Vi regner derfor med, at det betyder, at kommerciel lokalradio dermed også har mulighed for at søge støtte til deres journalistik.”

Regulering af techgiganterne og digital omstilling var også vigtige punkter i regeringens medieudspil fra februar. Her havde Mads Brandstrup ønsket, at medieaftalen gik længere, end den gør:

“Danske medievirksomheder er under et kolossalt pres for at omstille sig digitalt og finde nye forretningsmodeller i konkurrencen med Google, Facebook og de andre techgiganter. Her tager medieaftalen nogle vigtige skridt, men undlader desværre at nævne de redskaber, der gives med den nye EU-lovgivning. Man burde have nævnt, at mulighederne i Digital Markets Act (DMA) skal bruges fuldt ud, så Konkurrencestyrelsen forpligtes til at forfølge techgiganternes unfair adfærd, og vigtigst, stille dem til ansvar, hvis de bryder reglerne,” lyder det fra den adm. direktør.

Et afgørende positivt element er ifølge Mads Brandstrup arbejdet omkring mediestøtten:

“Lyspunktet er, at man har besluttet, at hele den samlede mediestøtte skal undersøges nærmere. Det er godt. For det betyder, at vi kan få lavet et enkelt og gennemskueligt system, der ikke hele tiden skal ændres, så medierne ikke skal have kastet hele deres økonomi op i luften hvert andet eller tredje år.”

Medieansvar er et yderligere centralt punkt i aftalen, som Danske Medier ønsker at bidrage konstruktivt til, fremhæver direktøren:

“Vi vil gerne fastholde, at de presseetiske regler ikke har noget at gøre i et medieforlig. Derfor anfægter vi billedet af, at der foreligger et konkret problem her, for det er ikke tilfældet. Dertil vil vi kraftigt advare mod, at man skriver civile enkeltpersoner som bloggere og influencere ind under medieansvarsreglerne som redaktører. De hører ikke hjemme her, men under øvrig lovgivning, som f.eks. markedsføringsloven.”

Forude venter nu et udredningsarbejde, som Danske Medier ser frem til at blive en aktiv del af, hvor vi særligt vil have fokus på følgende punkter:

  • Klare rammer med bred politisk opbakning og lang horisont
  • Objektive kriterier og regler, der ikke er konkurrenceforvridende
  • Enkle regler og ikke en myriade af ‘darling’-puljer
  • Forståelse for, at mediestøtten er erhvervspolitik
  • Respekt for, at branchen tegner sig selv

Læs Danske Mediers medieudspil fra efteråret 2021.

Kontakt

Mads Brandstrup

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84

Læs også

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev