3
 

Status på nødhjælp til virksomheder og gældende regler for arbejdsgivere: Gode første skridt, men flere instrumenter vil skulle i brug

I dag fredag 13. februar fremsætter regeringen en særlov. Den giver arbejdsgivere refusion fra første sygefraværsdag for personer, der er smittede eller i karantæne på grund af COVID-19. Loven gælder med tilbagevirkende kraft fra den 27. februar til 1. januar 2021.

Regeringen gør desuden ordningen med arbejdsfordeling mere fleksibel, så virksomhederne kan tilpasse sig og undgå afskedigelser af medarbejdere. Ordningen går ud på, at virksomhederne for at undgå afskedigelser i en midlertidig periode kan sætte medarbejderne ned i arbejdstid. Medarbejderne kan så få supplerende dagpenge.

Administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening Jacob Holbraad udtaler i en pressemeddelelse fra DA:

”Vi står i en dybt alvorlig situation, der har store menneskelige omkostninger. Vores indsats skal først og fremmest handle om at redde liv og mindske utrygheden. Men vi skal også sikre, at virksomhederne kommer igennem situationen med skindet på næsen, og at så få danskere som muligt mister deres job. Derfor er det meget vigtige skridt, regeringen i dag tager for at holde hånden under virksomhederne og medarbejderne. Det vil jeg gerne kvittere for.”

”Men der er brug for flere skridt. En stor del af dansk erhvervsliv er allerede hårdt ramt, og meget tyder desværre på, at det bliver værre, før udviklingen vender. Vi skal tage flere tunge instrumenter i brug for at hjælpe virksomhederne med at løfte det samfundsansvar, de står med. Virksomhederne skal have en økonomisk håndsrækning i de situationer, hvor virksomhederne må sende medarbejdere hjem, fordi der ikke er arbejde nok. Det er nødvendigt for at undgå for mange afskedigelser.”

Hos Danske Medier følger vi løbende udviklingen for vores medlemmer og er opmærksomme på, at mange allerede i en periode har været ramt af markante økonomiske tab som følge af faldende annonceindtægter. Danske Medier hæfter sig for nuværende ved, at der også fra regeringens side bliver udtrykt forståelse af, at flere instrumenter vil skulle i brug. 

Adm. direktør Louise Brincker udtaler til Mediawatch:

“De instrumenter, man kan dreje på med tvungen afspadsering og ansættelsesstop, er der, men det er omvendt svært i en situation, hvor man samtidig skal opretholde en dækning, der er livsnødvendig. Så man må tage den bagefter. Derfor opfordrer vi også regeringen til at kigge på yderligere hjælpepakker, når det rigtige tidspunkt er der.”

Læs hele interviewet her: https://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Aviser/article12005071.ece.

Se yderligere information fra regeringen om de nuværende tiltag her:

Arbejdsgiver i mediebranchen og i tvivl om håndtering af coronavirus i forhold til ansatte?

Danske Medier Arbejdsgiver har udsendt en medlemsorientering med Q & A om håndtering af Coronavirus i forhold til ansatte. Den beskriver gældende regler for arbejdsgivere og giver svar på en række spørgsmål. Den tager udgangspunkt i situationen pr. dags dato, 13. marts 2020.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev